عنوان الإطروحه
أثر التسويق بالعلاقات مع الزبائن على الأداء التسويقي لشركات الأدوية في الاردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-05-25
اسم الطالب
بهاء ابراهيم حسن الغويري
المشرف
عطاالله فهد صياح السرحان
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي زكريا فرحان القرعان
أكثم عبد المجيد الصرايرة
الكلية
كلية الاعمال
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التسويق بالعلاقات مع الزبائن على الأداء التسويقي لشركات الأدوية في الاردن، حيث تكونت عينة الدراسة من العاملين في شركات الأدوية الأردنية، كما تم توزيع الاستبانات على عينة عشوائية، وكان الصالح منها للتحليل (200) استبانة. استخدمت الدراسة الأساليب الإحصائية الملاءمة من خلال برنامج (SPSS) لتحليل البيانات وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها؛ عدم وجود أثر ذو دلالة احصائية للتسويق بالعلاقات مع الزبائن من خلال (التوجه بالزبائن) والأداء التسويقي المقاس من خلال (الحصة السوقية)، بينما كان هناك أثر للتسويق بالعلاقات مع الزبائن من خلال (القدرة التنظيمية، وتكنولوجيا المعلومات، وإدارة معرفة الزبائن) على الأداء التسويقي المقاس من خلال (الحصة السوقية), كما بينت النتائج وجود أثر ايجابي ذو دلالة احصائية للتسويق بالعلاقات مع الزبائن (التوجه بالزبائن، إدارة معرفة الزبائن) على الأداء التسويقي المقاس من خلال (نمو المبيعات)، بينما لم تؤثر(القدرة التنظيمية، وتكنولوجيا المعلومات)، أخيرا كان هناك أثر ايجابي ذو دلالة احصائية للتسويق بالعلاقات مع الزبائن من خلال (التوجه بالزبائن، والقدرة التنظيمية، وإدارة معرفة الزبائن) على الأداء التسويقي المقاس من خلال (الربحية)، بينما لم يكن هناك تأثير للتسويق بالعلاقات مع الزبائن من خلال (تكنولوجيا المعلومات). وتوصي الدراسة شركات الأدوية بضرورة اجراء زيارات تفقديه مستمرة ومفاجئة من قبل ادارة شركات الأدوية التي تستخدم اسلوب التسويق بالعلاقات مع الزبائن لعملائها لمعرفة مدى رضاهم عن الخدمات التسويقية المقدمة من قبل مناديب التسويق ومدى توفر منتجاتها لديهم، والعمل على حل معيقات تطبيقه، من خلال تشجيع الزبائن باستمرار التعامل مع منتجات الشركة التي تستخدم اسلوب التسويق بالعلاقات مع الزبائن من خلال منحهم خصومات وعروض تشجعيه، وتوفير كادر عمل تنظيمي يعمل على معرفة اراء العملاء ومدى رضاهم عن اداء الشركة التسويقي وتعزير نقاط القوة ومعالجة نقاط الضعف.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the impact of Marketing by Relations with Customers on the marketing performance of pharmaceutical companies in Jordan. Where the sample of the study consisted of workers in Jordanian pharmaceutical companies, and questionnaires were distributed to a random sample, and the valid ones for analysis were (200) questionnaires. The study used appropriate statistical methods through the (SPSS) program to analyze the data. The study reached a set of results, the most important of which are; that there was no statistically significant effect of Relationship Marketing through (customer orientation) and the marketing performance measured through (market share), while there was an effect of Relationship Marketing through (organizational capacity, information technology, and customer knowledge management) on The marketing performance measured through (market share), and the results showed the existence of a positive and statistically significant impact of Relationship Marketing with customers (customer orientation, customer knowledge management) on the marketing performance measured through (sales growth), while (organizational capacity, and information technology) did not affect, finally, there was a positive and statistically significant effect relationship Marketing through (customer orientation, organizational capacity, and customer knowledge management) on the marketing performance measured through (profitability) While there was no effect of Relationship Marketing through (information technology). The study recommends that pharmaceutical companies carry out continuous and sudden inspection visits by the management of pharmaceutical companies that use the method of Relationship Marketing to their customers to find out the extent of their satisfaction with the shopping services provided by marketing representatives and the availability of their products to them and to work on solving the obstacles to its application, by constantly encouraging customers Dealing with the company's products that use the marketing method in relations with customers by giving them discounts and promotional offers, and providing an organizational cadre that works on knowing the opinions of customers and their satisfaction with the company's marketing performance, strengthening the strengths and addressing the weaknesses
رقم ISN
7414
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN