عنوان الإطروحه
أثر مخرجات نظم المعلومات المحاسبية في جودة معلومات المسؤولية الاجتماعية في البنوك التجارية الاردنية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-12-08
اسم الطالب
رغد مفيد عبد الرحمن محسن
المشرف
محمدعلي محمود حايك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمد مفلح سالم الحدب
محمد ناصر موسى حمدان
إسراء جودت محمد منصور
الكلية
كلية الاعمال
القسم
المحاسبة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر مخرجات نظم المعلومات المحاسبية في جودة معلومات المسؤولية الاجتماعية في البنوك التجارية العاملة في الاردن والمكونة من(18) بنك حيث تكون مجتمع الدراسة من العاملين فيها ،ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة الدراسة (الاستبانة) من خلال الدراسات السابقة التى تناولت مواضيع الدراسة أو مواضيع مشابهه. حيث تم توزيع (130) استبانة على افراد عينة الدراسة فيما استرجع (126) استبانة كان الصالح منها للتحليل (108) ؛ولغايات الإجابة عن اسئلة الدراسة واختبار فرضياتها؛ قامت الباحثة بتحليل البيانات من خلال برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاحتماعية(SPSS) باستخدام اختبارات مقاييس الاحصاء الوصفي، وأساليب الاحصاء الاستدلالي. وتوصلت الباحثة لعدة نتائج منها أنه يوجد أثر بين مخرجات نظم المعلومات(دقة وموضوعية المخرجات) و جودة معلومات المسؤولية الاجتماعية في البنوك التجارية الاردنية، مما يدل على ان البنوك التجارية الاردنية تهتم بدرجة عالية بدقة وموضوعية مخرجات نظم المعلومات المحاسبية لما لها اهيمة كبيرة في اتخاد القرارات وتحسين الاداء وذلك يعني انه كلما زادت دقة وموضوعة المخرجات سوف تزيد جودة معلومات المسؤولية الاجتماعية في تلك البنوك وأنه لا يوجد أثر بين مخرجات نظم المعلومات (مرونة المخرجات) وجودة معلومات المسؤولية الاجتماعية في البنوك التجارية الاردنية، مما يدل على ان مخرجات في نظم المعلومات المحاسبية في البنوك التجارية الاردنية تكون مرنة في بعض الاحيان ومتوسطة المرونة في مواقف اخرى وذلك بسبب المعلومات الخاصة التى لا تكون متاحة لجميع العاملين في تلك البنوك وذلك يعني ان مرونة المخرجات لا تؤثر على جودة معلومات المسؤولية الاجتماعية في تلك البنوك.كما أوصت البنوك بالعمل على تطوير نظم المعلومات المحاسبية من خلال توفير مخرجات مفصلة عن المسؤولية الاجتماعية للبنوك في تقاريرها السنوية بما ينسجم مع تقرير المسؤولية الاجتماعية وبالعمل على مرونة المخرجات وذلك في تتبع مصادر المعلومات وضمان حمايتها عند تنقلها من مستخدم لاخر وربطها أيضاً مع أهداف البنك والعمل على سرعة تقديم المعلومات وذلك للايفاء باحتياجات المستخدمين المختلفة يالوقت المناسب لتمكين الادارة من تقديم خدماتها مع ضمان الالتزام بمنع الدخول لغير المصرح لهم.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the impact of the outputs of accounting information systems on the quality of social responsibility information in commercial banks operating in Jordan, consisting of (18) banks, where the study population consisted of its employees, and to achieve the objectives of the study, the study tool (questionnaire) was developed through previous studies Which dealt with the subjects of the study or similar topics. Where (130) questionnaires were distributed to the study sample, while (126) questionnaires were retrieved, of which (108) were valid for analysis. For the purposes of answering the questions of the study and testing its hypotheses; The researcher analyzed the data through the Statistical Package for Social Sciences(SPSS) program, using standardized descriptive statistics tests and inferential statistics methods. The researcher reached several results, including that there is an effect between the outputs of information systems (the accuracy and objectivity of the outputs) and the quality of social responsibility information in the Jordanian commercial banks, which indicates that the Jordanian commercial banks care highly about the accuracy and objectivity of the outputs of accounting information systems because of their great importance in decision-making. And improving performance, which means that the more accurate and objective the outputs are, the better the quality of social responsibility information in those banks will be, and that there is no effect between the outputs of information systems (the flexibility of outputs) and the quality of social responsibility information in Jordanian commercial banks,This indicates that the outputs of the accounting information systems in the Jordanian commercial banks are flexible in some cases and moderately flexible in other situations, due to the special information that is not available to all employees in those banks, and this means that the flexibility of the outputs does not affect the quality of social responsibility information in those banks.It also recommended banks to work on developing accounting information systems by providing detailed outputs on the social responsibility of banks in their annual reports in line with the report of social responsibility and to work on the flexibility of outputs in tracking information sources and ensuring their protection when transferred from one user to another and also linking them with the bank's objectives and working on The speed of providing information in order to meet the different needs of users at the appropriate time to enable the administration to provide its services while ensuring commitment to preventing entry to unauthorized persons. Keywords: outputs of accounting information systems, quality of social responsibility information, commercial banks.
رقم ISN
7407
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN