عنوان الإطروحه |
الحياة العلمية في مدينة القُدس في ضوء كتابَّي: الأُنس الجَليل للعُليمي (ت927هـ/1520م) وتَراجمْ أهلْ القُدس للحُسيني (ت1226هـ/1811م)
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-12-11 |
اسم الطالب |
سليمان قاسم محمد الرياحي
|
المشرف |
عليان عبدالفتاح محمد الجالودي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
انور عوده عواد الخالدي |
عبد المجيد ابراهيم محمود الحاج علي |
عيسى أبو سليم |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
التاريخ |
الملخص بالعربية |
عاشت مدينة القدس مرحلة صعبة في فترة الاحتلال الفرنجي للمدينة المقدسة الذي استمر بين عامي ( 492 -583ه /1099 - 1187م )، ولكن بعد تحريرها من قبل السلطان صلاح الدين الأيوبي في معركة حطين سنة 583ه/1187م، عاد النشاط العلمي والديني للمدينة نتيجة لاصطحاب صلاح الدين الأيوبي لكثير من العلماء عند فتحه بيت المقدس وتأسيس المؤسسات العلمية والصوفية مثل المدرسة والخانقاه الصلاحية، وخِلال حكم دولة المماليك الأولى(المماليك البحرية ) لمدينة القدس والذي امتد حكمهم بين عامي(648-784هـ/ 1250-1382م)، فقد كان لهم الدور المهم في التصدي للغزو المغولي للديار الإسلام وتحقيق الانتصارات المتوالية على المغول،وأما بالنسبة إلى دولة المماليك البرجية ( الجراكسه) التي حكمت بعد دولة المماليك البحرية والذي امتد حكمهم بين عامي( 784-923هـ/1382-1517م)، فكان لهم الدور الأكبر في نقل المواجهة مع الفرنج إلى جزر البحر المتوسط التي كانت تنطلق منه الحملات الفرنجية نحو مصر وبلاد الشام وتشكيل قوة ردع إلى تحركات المغول، كما كان لجهود العلماء المسلمين سواء الشاميون منهم أو الوافدون إلى بيت المقدس في عصر دولة المماليك الجراكسة الدور المهم في نشر العلم مع وجود المدارس والمؤسسات العلمية والتشجيع من سلاطين الدولة المملوكية، فشهدت مدينة القدس في العصر المملوكي وخصوصا" القرن التاسع الهجري/ الخامس عشر الميلادي نهضة ثقافية وعلمية واسعة النطاق، شكلت بجملها استجابة واعية وردا" موضوعيا" على تلك التحديات التي واجهت البلاد الإسلامية عامة ومدينة القدس بشكل خاص، وبعد دخول مدينة القدس في العصر العثماني شهدت المدينة تطورات على الحياة السياسية والاجتماعية والإدارية،وفي القرن الثاني عشر الهجري / الثامن عشر الميلادي وهي فترة موضوع الدراسة فقد تأثرت الحياة العلمية في مدينة القدس بهذه التطورات وطرأ عليها تغيُّرات واسعة، ومن خلال هذه الدراسة المقارنة سوف نستعرض التطورات التي طرأت على الحياة العلمية في مدينة القدس في كلا العصرين .
أمّا عنوان الرسالة الحياة العلمية في مدينة القدس من خلال كتابي" الأنس الجليل للعليمي" و"تراجم أهل القدس" للحسيني فقد شملت مادة البحث التي عُنيت بالحياة العلمية في كِلا العصرين في مدينة القدس دراسة مقارنة لمدى ازدهار الحياة العلمية في مدينة القدس وما طرأ عليها من تراجع وإبرازها من خلال هذه الدراسة.
واشتملت الرسالة على مقدمة وتمهيد وأربعة فصول بالإضافة إلى ملاحق وخاتمة وقائمة بالمصادر والمراجع، وخصص التمهيد للملامح العامة لمدينة القدس في القرنين التاسع والثاني عشر الهجريين/ الخامس عشر والثامن عشر الميلاديين، والتركيز على الأوضاع السياسية في مدينة القدس في كِلا العصرين ومنها الأحوال السياسية والنواحي الإدارية والوظائف والتركيب السكاني، والتطورات والأحداث التي عاشتها مدينة القدس في العصر المملوكي والعصر العثماني.
وتناول الباحث في الفصل الأول من الدراسة ترجمه للمؤلفين العليمي والحسيني بالحديث عن حياتهم وشيوخهم وتلاميذهم ومؤلفاتهم ووظائفهم ورحلاتهم واهتمامهم بالحياة العلمية في مدينة القدس.
وخصص الباحث الفصل الثاني من الدراسة للحياة العلمية من خلال كتابَي :الأنس الجليل وتراجم أهل القدس، وشملت المراكز العلمية والدينية مثل المساجد والمدارس وكذلك شملت العلوم الدينية والعقلية والتطبيقية وعلوم اللغة والأدب.
أما الفصل الثالث فقد خصص للدراسة الأوقاف الخيرية والذرية في مدينة القدس وتضمنت أوقاف المدارس والزوايا والربط والخوانق والترب والمكتبات والبيمارستانات ودوْر هذه المؤسسات الوقفية في تنشيط الحياة الثقافية والعلمية في مدينة القدس.
وخصص الفصل الرابع من الرسالة إلى العلماء وانتماءاتهم المذهبية ودورهم في الحياة العامة في مدينة القدس وكذلك شمل التصوف وعلماء التصوف في العصرين العثماني والمملوكي وأصل المتصوفة ودورهم، ونشاطهم الديني من خلال مراكزهم الدينية المرتبطة بالتصوف
|
الملخص بالانجليزي |
The city of Jerusalem lived a difficult stage during the period of the Frankish occupation of the holy city, which lasted between the years (492 AH - 583 AH / 1099 AD - 1187 AD), but after its liberation by Sultan Salah al-Din al-Ayyubi in the Battle of Hattin in the year 583 AH / 1187 AD, the scientific and religious activity of the city flourished as a result of his escorting many of Scholars and establishing numerous scientific and Sufi institutions, such as the Salahi school or Khanaqah. Scientific life also flourished during the rule of the Mamluk state in the city of Jerusalem, who had an important role in confronting the Mongol invasion of the lands of Islam, especially during the era of the Mamluk Bahri dynasty whose rule extended between the years (648-784 AH / 1250-1382 AD). As for the Burji Mamluk dynasty (Al-Jaraksa), which replaced the Bahri Mamluk state, whose rule extended between (784-923 AH / 1382-1517 AD), they had the greatest role in transferring the confrontation with the Franks to the islands of the Mediterranean, from which the Frank campaigns towards Egypt and the Levant, and which allow The efforts of Muslim scholars, whether they were Levantines or those who came to Jerusalem in the era of the Circassian Mamluks, to had a great role in spreading science and encouragement by the Mamluk sultans. The city of Jerusalem in their era witnessed a wide cultural and scientific renaissance, which constituted as a whole a conscious response and an ?objective? response to these challenges that faced the Islamic countries in general and the city of Jerusalem in particular. After the entry of the city of Jerusalem under the rule of the Ottomans, the city of Jerusalem in the twelfth century AH witnessed developments in the political, social and administrative life. The scientific life has been affected and undergone changes. Through this comparative study, we will review the developments that occurred in the scientific life in the city of Jerusalem.
As for the title of this thesis, "The Scientific Life in The city of Jerusalem through Al-Anas Al-Galil by Al-Alimi and The Biography of the People of Jerusalem by Al-Husseini, the research material, which was concerned with the scientific life in both eras in the city of Jerusalem, included a comparative study to investigate the extent of the prosperity of the scientific life in the city of Jerusalem. The thesis included an introduction, a preface and four chapters in addition to appendices, a conclusion and a list of sources and references. The preamble was devoted to the general features of the city of Jerusalem in the ninth and twelfth centuries AH / fifteenth and eighteenth centuries AD, and focused on the political conditions in the city of Jerusalem in both eras, including political conditions, administrative aspects, jobs, population structure, developments and events experienced by the city of Jerusalem in the Mamluk and Ottoman eras.
In the first chapter of the study, the researcher dealt with a translation of the Alimi and Al-Husseini authors by talking about their lives, their sheikhs, their students, their writings, their jobs, their trips, and their interest in the scientific life in the city of Jerusalem.
The researcher devoted the second chapter of the study to the scientific life through the two books "Al-Anas Al-Jalil" and "The Traditions of the People of Jerusalem", which included scientific and religious centers such as mosques and schools, as well religious, mental and applied sciences, linguistics and literature.
As for the third chapter, it was devoted to the study of charitable and nuclear endowments in the city of Jerusalem, and included endowments for schools, corners, Khanqah , graveyards, libraries, hospitals, and the role of these endowments institutions in revitalizing the cultural and scientific life in the city of Jerusalem.
Finally the fourth chapter of the thesis is devoted to the scholars of the four schools of thought and their role in public life in the city of Jerusalem. It also includes Sufism and Sufi scholars in the Ottoman and Mamluk periods, the origin and role of Sufism, and their religious activities through their religious centers associated with Sufism
|
رقم ISN |
7406 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|