عنوان الإطروحه |
أثرجودة جودة الخدمات الإلكترونية في رضا المستفيدين في أمانة عمان الكبرى
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-06-01 |
اسم الطالب |
زينة عزام سعيد صباح
|
المشرف |
رياض احمد محمد ابازيد |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
وليد مجلي محمد العواوده |
بلال السكارنه |
|
الكلية |
كلية الاعمال |
القسم |
الاداره العامه |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر جودة الخدمة الالكترونية في رضا المستفيدين في أمانة عمان الكبرى، حيث تم قياس جودة الخدمة الالكترونية بالأبعاد (سهولة الاستخدام، والموثوقية، والاستجابة، وجودة المعلومات، والخصوصية). تمثل مجتمع الدراسة بالمستفيدين من الخدمات الالكترونية لأمانة عمان الكبرى، حيث تم استخدام عينة ملائمة مكونة من (384) مستفيداً بنسبة استجابة (76.15%). تم استخدام تقنية نمذجة المعادلة الهيكلية (SEM) في تحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة. توصلت الدراسة إلى أن مستوى كل من جودة الخدمة الالكترونية ورضا المستفيدين في أمانة عمان الكبرى كان متوسطاً. علاوة على ذلك، أشارت النتائج إلى وجود أثر لجميع أبعاد جودة الخدمة الالكترونية في رضا المستفيدين. وفقاً لذلك، توصي الدراسة المدراء ومتخذي القرار في أمانة عمان الكبرى بالاهتمام المتزايد بخصوصية المستفيدين من خلال الأنظمة التكنولوجية المتطورة. |
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the impact of electronic service quality on beneficiaries' satisfaction in the Greater Amman Municipality, where the electronic service quality was measured by the dimensions (ease of use, reliability, responsiveness, information quality, and privacy).
The study population was represented by the beneficiaries of the electronic services of the Greater Amman Municipality, where an appropriate sample consisted of (384) beneficiaries was used and constituted a response rate of (76.15%).
The structural equation modeling (SEM) technique was used to analyze the data and test the study hypotheses. The study found that the level of both the electronic service quality and the beneficiaries' satisfaction in the Greater Amman Municipality was moderate. Moreover, the results indicated that there is an impact of all dimensions of electronic service quality on beneficiaries' satisfaction.
Accordingly, the study recommended managers and decision-makers in the Greater Amman Municipality pay more attention to the privacy of beneficiaries through advanced technological systems.
|
رقم ISN |
7401 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|