عنوان الإطروحه |
تحليل مستويات الأسئلة المتضمنة في كتب العلوم للصفين الخامس والسادس الأساسيين في ضوء تصنيف بلوم Bloom لمستويات الأهداف التعليمية
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-08-28 |
اسم الطالب |
عثمان شايم قاسم الرياحي
|
المشرف |
خالد يوسف عواد القضاه |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
قاسم نواف فنخير البري |
فادي عودة العياصرة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/المناهج العامة |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى تحليل مستويات الأسئلة المتضمنة في كتب العلوم للصفين الخامس و السادس الأساسيين في ضوء تصنيف بلوم Bloom لمستويات الأهداف التعليمية، تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي( تحليل المحتوى)، للتعرف على درجة تحليل مستويات الأسئلة التعليمية و تكونت عينة الدراسة من كتب العلوم للصفين الخامس والسادس الأساسين في الأردن، و استخدمت الاستمارة لتحقيق أهداف الدراسة و قد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج و منها: أن الأسئلة في كتاب العلوم للصف الخامس توزعت حسب تصنيف بلوم كما يلي: بالنسبة لعدد أسئلة التذكر بلغت (125) سؤالاً بنسبة مئوية (%25.5) كما بلغ عدد أسئلة الفهم (77) سؤالاً بنسبة مئوية (%15.7)، كما بلغت عدد أسئلة التطبيق (75) سؤالاً بنسبة مئوية ( %15.4) كما بلغ عدد أسئلة التحليل (91) سؤالاً بنسبة مئوية (%18.6) و بلغ عدد أسئلة التركيب (60) سؤالاً بنسبة مئوية (%12.2) كما بلغ عدد أسئلة التقويم (62) سؤالاً بنسبة مئوية (%12.6).
و توصلت الدراسة الى أن الاسئلة في كتاب الصف السادس الاساسي توزعت حسب تصنيف بلوم كما يلي: بالنسبة لعدد أسئلة التذكر فقد بلغت (84) سؤالاً بنسبة مئوية (%29.1) أما بالنسبة لعدد أسئلة الفهم فقد بلغت(66) سؤالاً بنسبة مئوية (%22.8) و بلغ عدد أسئلة التطبيق (4) سؤالاً بنسبة مئوية (%13.8)، كما بلغ عدد أسئلة التحليل (23) سؤالاً بنسبة مئوية (%8) و بلغ عدد أسئلة التركيب (43) سؤالاً (%14.9) و بلغ عدد أسئلة التقويم (33) سؤالاً بنسبة مئوية (%11.4). كما أوصت الدراسة بضرورة تضمين النتاجات العامة لكل و حدة من وحدات كتاب العلوم للصفين الخامس والسادس الأساسين في الاردن نتاجات تصلح لأن تصبح أسئلة تقيس مستويات بلوم المعرفية العليا.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to analyze the levels of questions included in science books for the fifth and sixth grades in light of Bloom's classification of the levels of educational objectives. In light of Bloom?s classification, the study community consisted of two science books for the fifth and sixth grades in Jordan, and the study sample was the same book with its content of (490) questions, where the science book for the fifth grade contained (201) questions, and the science book for the sixth grade contained (289) questions In its first and second parts, the questionnaire was used to achieve the objectives of the study, and the know-how reached the following results: The questions were distributed according to Bloom's classification as follows: As for the number of remembrance questions, it amounted to (125) questions, with a percentage of (%25.5), and the comprehension questions amounted to (77). Percentage questions (15.7%), and the number of application questions reached (75) questions with a percentage of (%15.4), and the number of analysis questions reached (91) questions with a percentage (%18.6), and the number of installation questions was (60) questions with a percentage of ( %12.2) as reached The number of evaluation questions (60) with a percentage (12.6%).
The questions were distributed according to Bloom?s classification as follows: As for the number of memorization questions, it reached (84) questions with a percentage of (%29.1), as for the number of comprehension questions (66) questions with a percentage of (%22.8), and the number of application questions reached (4) questions with a percentage percentage (%13.8), and the number of analysis questions reached (23) questions by a percentage (%8), and the number of composition questions reached (43) questions (%14.9), and the number of evaluation questions reached (33) questions with a percentage of (%11.4). . The study also recommended that the general outcomes of each unit of the science book for the fifth and sixth grades in Jordan should include outcomes suitable to become questions that measure Bloom's higher levels of knowledge
|
رقم ISN |
7384 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|