عنوان الإطروحه
منهج ابن رجب الحنبلي في إيراد الحديث الضعيف والحكم عليه في كتابه جامع العلوم والحكم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-06-06
اسم الطالب
ابراهيم عمر محمد المشاقبة
المشرف
بكر مصطفى طعمه بني ارشيد
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
خلود محمد سويلم الحسبان
عبد ربه سلمان ابو صعيليك
الكلية
كلية الشريعة
القسم
أصول الدين
الملخص بالعربية
أولت هذه الدراسة اهتمامًا بأحد علماء المسلمين، وهو ابن رجب الحنبلي -رحمه الله-، وتناولت الدراسة منهج ابن رجب في التضعيف وألفاظه فيه، ومنهجه في إيراد الأحاديث الضعيفة، وإبطاله حكم أو إثباته من خلال حديث ضعيف، واتبعت الدراسة منهجًا استقرائيًا لأحكام ابن رجب على الأحاديث الضعيفة التي تنطبق عليها محددات الدراسة، وانتقت الدراسة بعض النماذج لدراستها، ومن ثم تحليل هذه النماذج بتقسيمها إلى عدة أقسام بما يتناسب مع الدراسة، من خلال كتاب (جامع العلوم والحِكَم) كأساس للتحليل، ودراسة أقوال العلماء في هذه الأحاديث وبيان حكمها بترجمة الرواة، وفي النهاية استنبطت الدراسة منهج ابن رجب في إيراد الحديث الضعيف والحكم عليه في كتابه جامع العلوم والحِكَم. وخلص الباحث في نهاية هذه الدراسة إلى أن ابن رجب الحنبلي يضعف الأحاديث ولا يصرح ببيان العلة في الإسناد تارة كقوله "إسناده ضعيف، في إسناده نظر، في إسناده مقال"، ويبين العلة في الإسناد تارة أخرى كالانقطاع، والإرسال، وجهالة السند، أو يضعفه بسبب الراوي، لجهالته، أو ضعفه، أو تركه، كما بينت الدراسة منهج ابن رجب في إبطال أو إثبات حكم من خلال حديث ضعيف، وخلصت إلى نتيجة أن ابن رجب يثبت حكم في حديث ضعيف إن كان هذا الضعيف موافقًا لحديث صحيح أو آية قرآنية، ولا يأخذ بالحكم منه إذا خالف الضعيف ما هو أصح منه، ونتائج أخرى مبثوثة في ثنايا الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study pays attention to one of the Muslim scholars, namely; Ibn Rajab al-Hanbali. It examines the methodology of Ibn Rajab in Altad'eef (The Science of Identifying the Weak Hadiths or the Sayings attributed to prophet Mohammad) and his terminology in this field of studies. The present study explores Ibn Rajab's methodology in identifying weak hadiths, and validating or invalidating Sharee'ah Laws according to his process of Tad'eef. The study applies an inductive approach in studying Ibn Rajab' critical evaluations of the weak sayings that were attributed to prophet Mohammad (PBUH) and upon which the limitations of the study are based.The study selects some models to examine thoroughly, and to classify them into relevant categories in Ibn Rajab's book (The Compendium of [Islamic] Sciences and Wise Sayings) as a base for his analysis. The study also examines what Islamic scholars say about the selected Hadiths, and demonstrates the scholars' critical evaluation of the biographies of the narrators of these Hadeeths. Finally, the study extrapolates Ibn Rajab's methodology in mentioning the weak hadiths and evaluating them in his book The Compendium of [Islamic] Sciences and Wise Sayings. The researcher concludes at the end of this study that Ibn Rajab al-Hanbali presents his critical evaluation of the hadiths as weak (unauthentic) ones, and he sometimes mentions why the series of narrators of the hadiths are weak. For instance, he comments on the hadith saying: "there is weakness in its Isnad (list of narrators)", "its Isnad needs further consideration", or "its Isnad is controversial". At other times, Ibn Rajab explains the justification whom some hadiths are weak such as when he says: " there is disconnection in its Sanad (list of narrators)", "ignorance of its Sanad", or "it is weak because the firs narrator of the Sanad is weak, ignorant, etc.". Furthermore, the study explains Ibn Rajab's methodology in disproving or proving any specific Islamic laws through a weak hadith. In conclusion, this study maintains that Ibn Rajab approves the weak hadith as a source for Islamic legislation if it corresponds with a Hadith Sahih (absolutely truthful or authentic hadith) or a Quranic verse; and he disapproves this Weak Hadith if it contradicts another Hadith Sahih. Additionally, there are several other results that are dispersed throughout the present study
رقم ISN
7365
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN