عنوان الإطروحه
الخط الحديدي الحجازي وآثاره التنموية على الأردن (1900-1952م)
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-06-05
اسم الطالب
خوله فلاح عقله الشحادات
المشرف
عليان عبدالفتاح محمد الجالودي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علاء كامل عبدالجابر سعاده
مهند أحمد مبيضين
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
التاريخ
الملخص بالعربية
تبحث هذه الدراسة في الدور التنموي للخط الحديدي الحجازي على الأردن منذ عام 1900م-1952م، حيث كان للخط أثراً تنموياً على المناطق الأردنية التي مر بها منذ البدء بتنفيذ المشروع، وشهد الأردنمنذ بدء عمليات بناء الخط تطورا اقتصاديا حيث قام البدو بتأجير جمالهم لإدارةالخط وذلك لنقل المواد والأدوات اللازمة للخطكما نشطت التجارة بين السكان المحليين والعاملين في الخط، وساهم الخط الحديدي الحجازي خلال فترة الحكم العثماني للأردن في انفتاح المنطقة على من يجاورها وأسهم في استقرار البدو بالقرب من محطات الخط الحديدي الحجازي، كما ساهم في نشوء القرى حول الخط وتطور الزراعة فيها وذلك لتوفر المياه، وساعد الخط على نمو وتطور تجارة الحبوب، وساهم في اكتشاف المعادن مثل معدن الفوسفات في الرصيفة، كما عملت إدارة الخط على إستثمار إمتيازات الخط في الأردن. وأدت الحرب العالمية الأولى (1914-1918م) إلى تعطيل العمل بالخط الحديدي الحجازي، وذلك بسبب الخراب الذي أصاب الخط وكان للحكومة العربية الفيصلية والهاشميين دور كبير في إعادة تأهيل الخط وإصلاحه كما كان للشريف حسين بن علي جهود كبيرة في صيانة الخط، وبعد سقوط الدولة الفيصلية عام 1920م تم تقسيم الخط بين الدول المنتدبة وتم تسليم الخط في شرق الأردن لإدارة السكك الحديدية في فلسطين، وساهم الخط في تلك الفترة في تنمية المنطقةوخاصة في مجال نقل الركاب والبضائع والبريد بين شرق الأردن وسوريا وفلسطين، كما كان له دور في تسهيل عمليات التنقيب عن الآثار في الإمارة وذلك من خلال نقل البعثات الأثرية بأجور مخفضة مما سهل عليهم عمليات التنقل بين مناطق الإمارة، كما ساهم في نقل أنابيب البترول لشركة بترول التابلاين، إلا أن إدارة الخط لم تقم بعمل تقارير سنوية تفصيلية عن واردات الخط ونفقاته ولم تقم بعمل صيانة لقاطرات الخط ولم تزود المستودعات بالآلات والأدوات اللازمة للخط، مما حدّ من الدور التنموي للخط في تلك الفترة (فترة الإمارة 1921م-1946م)، وعلى الرغم من ذلك حرصت حكومة شرق الأردن في عهد الإمارة على حماية الخط وسنت التشريعات والتعليمات لحمايته وتنظيم أموره الإدارية والقانونية، كما شارك الأردن في المؤتمرات العربية لإعادة إصلاح وتسيير الخط الحجازي بعد الحرب العالمية الثانية1936-1945 م . واستمر الدور التنموي للخط في عهد المملكةالأردنية الهاشمية حيث عملت إدارة الخط عند تسلم الخط من إدارة السكك الحديدية في فلسطين عام 1948م على صيانة الخط وشراء الأدوات المحركة والمتحركة، وإقامة الورش وتجهيزها بالآليات والمعدات مما أدى إلى نشاط الحركة التجارية وخاصة نقل الفوسفات من الرصيفة إلى العقبة، واستمر الدور التنموي للخط في عهد الملك طلال وذلك بصدور قانون الخط الحديدي الحجازي لعام 1952م الذي أكد على وقفية الخط وأصبح الخط مؤسسة عامة ذات إستقلالية مالية وإدارية، كما أدت الإدارة الحكيمة للخط وصيانتة إلى نتائج اقتصادية كبير فزاد نقل البضائع والركاب خلال تلك الفترة.
الملخص بالانجليزي
This study examines the role of the Hijaz Railway inthe development of Jordan from 1900 ADto 1952 AD. The Hijaz Railway had adevelopmental impact on the Jordanian regions that the Railways passed through since the start of the project. This study traces the tools that were necessary for the construction of the Railways, as well as the trade that became active among the local population and workers due to Railways construction. The Hijaz railway, during the period of the Ottoman rule of Jordan, contributed to the settlement of the Bedouins near the stations of the Hijaz railway,the emergence of villages around the line, and the development of agriculture in those villages due to the availability of water. Likewise, the Railways assisted the growth and development of the grain trade and the discovery of minerals such as phosphate in Rusifa. This Study uncovers how the management of the Railways worked to exploit the privilegesgiven to the Railways in Jordan. However, the First World War led to the disruption of the Hejaz railway, due to the devastation that afflicted the line, and the Arab Faisali and Hashemite government had a major role in rehabilitating and repairing the line. At the same time,Sharif Hussein bin Ali had great efforts in maintaining the line.Nevertheless, after the fall of the Al-Faisaliah state in 1920 AD, the line was divided between the mandatory states, and, subsequently,the Railway was handed over to the Railway Administration in Palestine including the region of Eastern Jordan. Hijazi Railways contributed to the development of the region, especially in the field of transporting passengers, goods, and mail between Transjordan, Syria, and Palestine. It also aided the transfer of oil pipelines to the Tapline Petroleum Company, but the Railway management did not keep a detailed annual report on the line?s imports and expenses. Likewise, the management of the Railway neither did it carry out maintenance on the line?s locomotives, nor it did not provide warehouses with the necessary machines and tools for the line. The Transjordan government was keen to protect the Railways and enacted legislation and instructions to protect it and organize its administrative and legal matters. Therefore, Jordan participated in the Arab conferences to reform and run the Hijaz Railways after the Second World War. The developmental role of the Railways continued during the era of the Hashemite Kingdom of Jordan, where the line administration, upon taking over the management of the line from the Railway Administration in Palestine in 1948. The government of Jordan worked on maintaining the line, purchasing and tools, setting up maintenance workshops, and equipping them with mechanisms and types of equipment, which led to the activity of the commercial movement, especially the transfer of phosphates, and the developmental role continued. During hisreign, King Talalissued the Hejaz Railway Law of 1952 AD, which emphasized the endowment of the Railways that became a public institution endowed with financial and administrative independence. Hence, themanagement and maintenance of the line led to great economic results, that led to an increase in the transportation of goods and passengers during that period
رقم ISN
7349
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN