عنوان الإطروحه
المقاصد الشرعية عند الإمام البخاري من خلال تراجم جامعة الصحيح _ دراسة تطبيقة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-08-25
اسم الطالب
سفيان احمد محمد عبدالله
المشرف
محمد حمد عبدالحميد عبدالحميد
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
نمر محمد خليل النمر
عروه ناصر محمد دويري
عبدالله الصالح البدارنة
الكلية
كلية الشريعة
القسم
الفلسفة في الفقه وأصوله
الملخص بالعربية
قامت هذه الدراسة من أجل إظهار الفكر المقاصدي عند الإمام البخاري، ومدى مراعاته لمقاصد التشريع في تراجم كتابه الصحيح، والتي تعبر عن آرائه الفقهية المستنبطة من أحاديثه التي خرجها فيه. وعند تتبع هذه التراجم تبين أنه يراعي ذلك، وأن لها أثرا في فقهه، فهو بذلك إمام في المقاصد كما أنه إمام في الفقه وأصوله، وإمام في الحديث وعلومه. يبين ذلك أن له تراجم كثيرة في تعليل الأحكام، وفي القياس، بنى عليها كثيرا من الأحكام. وله تراجم في مقاصد التشريع العامة التي كان لها أثر في اختياراته الفقهية؛ نحو مراعاته للمصالح والمفاسد، وفي الموازنة بينها، وفي ترتيب الأولويات ومراتب الأعمال، ونحو التيسير ورفع الحرج، ونحو اعتبار مآلات الأمور، وما يندرج تحتها من قواعد؛ مثل قاعدة سد الذرائع، وقاعدة الحيل. وله تراجم في مراعاة مقاصد المكلفين وما ترتب على ذلك، نحو: اعتبار الأعراف في الأقوال والأفعال، ومراعاة عوارض الأهلية مثل الجهل والإكراه والنسيان. كما أنه ترجم بما يندرج تحت ما يسمى بالضروريات والحاجيات والتحسينيات؛ فكل ما يتعلق بالضروريات من جهة الوجود أو العدم ترجم به. أما في الحاجيات فتراجمه في الرخص ورفع الحرج يصعب حصرها، في العبادات وغيرها، ومثل ذلك فيما يتعلق بالتحسينيات. وختمت الدراسة بذكر تطبيقات الإمام البخاري في المقاصد الخاصة والجزئية، المتعلقة بالعبادات والمعاملات والعادات؛ فقد نص على كثير منها في تراجمه، مما أثرى موضوع المقاصد عند هذا الإمام الجليل رحمه الله. ومن أهم ما خرجت به الدراسة إثبات العلاقة الوطيدة بين المقاصد والنصوص؛ إذ أن النصوص هي مصدر المقاصد الرئيس، والعمدة لدى العلماء في استخراجها.
الملخص بالانجليزي
This study was conducted for the purpose of showing the reasoning and intentional thought of Imam Al-Bukhari as well as showing the extent to which Imam Al-Bukharitook into account the purposes of Sharia in the chapters (Abwab) of his book (Jamiugh Al Saheeh) which basically express his jurisprudential views which are deduced from his Prophetic hadiths that he verified its authenticity;when studying and following these chapters (Abwab), it has been found that he took this into account; moreover, they had an evident impact on his jurisprudence;consequently, he is considered as an imam in the purposes of Sharia;furthermore, as he is an imam in jurisprudence and its origins as well as an imam in hadith and its sciences. This is shown that he has many chapters (Abwab) in the explanation of the Sharia rulings, and in analogy on which many of the rulings are based. He also has chapters (Abwab) on the general purposes of legislation that had an impact on his own derived jurisprudential choices; towards taking into account both the interests and the ill-beings and in, balancing them, arranging priorities and ranks of actions, facilitating and removing embarrassment, and towards considering the outcome of matters, and the rules that are categorized under them. Such as the rule of blocking pretexts, and the rule of deceits. He has chapters (Abwab) in observing the purposes of the assigned and the consequences thereof, such as: considering the norms in words and deeds, and taking into account the symptoms of worthiness such as: ignorance, coercion and forgetfulness. He also classified with under the so-called necessities, needs and improvements; Everything that is related to necessities in terms of existence or non-existence was translated by him. As for necessities, it translates into licenses and relief of embarrassment which is difficult to enumerate in worship and other things, and the same thing applies with regard to improvements. The study concluded by mentioning the applications of Imam al-Bukhari in the special and partial purposes related to worship, transactions and customs; He mentioned many of them in his translations which enriched the subject of the purposes of this great imam, may Allah have mercy on him
رقم ISN
7343
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN