عنوان الإطروحه
The Effect of Using Snapchat on Eighth Grade Students' Speaking Skill in English in Jordan and their Attitude Toward it
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-10-31
اسم الطالب
بشار راضي صالح الشديفات
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
عبد الله بني عبد الرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى استقصاء اثر استخدام السنابشات في مهارة التحدث في اللغة الانجليزية لدى طلبة الصف الثامن في الاردن. تكونت عينة الدراسة من اربعين طالبة في مدارس الجود للابداع والتميز الدولية في مديرية التربية للواء قصبة المفرق في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2020/2021 وقد تم توزيع الطلبة في شعبتين، تكونت من شعبتين شعبة أ تكونت من 20 طالبة واختبرت كمجموعة تجريبية وتم تدريسها باستخدام السنابشات، اما الشعبة ب اختيرت كمجموعة ضابطه وتم تدريسها بالطريقة العادية وتم اخضاع الطالبات في كلتا المجموعتين الى امتحان قبلي لتقييم اثر الدراسة على تكافؤ الطالبات وتاثيرها على التحدث قبل اجراء التجربة. وبعد ثمانية اسابيع تم اخضاع الطالبات في كلتا المجموعتين الى نفس الاختبار وسمي بالاختبار البعدي لقياس اثر الدراسة على المحادته باللغة الانجليزيه.وقد اخضع الطالبات في المجموعة التجريبة الى استبانه سميت يالاستبانه البعدية لقياس تطور مهارات المحادثة. وقد تم استخدام التحليل الاحصائي الذي يضم الوسط الحسابي والانحراف المعياري وتحليل البيانات الاحادي لتحليل تحصيل الطالبات. وبينت نتائج الدراسة ان استخدام السنابشات في تعليم المحاثة باللغة الانجليزية له اثر ذو دلالة احصائية على تطور مهارة المحادثة لدى الطالبات . كما واظهرت نتائج الدراسة ان هنالك فروق ذات دلالة احصائية بين المجموعتين كانت لصالح المجموعة التجريبية وبناء على ذلك قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة لتحسيين استخدام السنابشات في تعليم اللغة الانجليزية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of using Snapchat on eighth grade students' speaking skill in English in Jordan and their attitude toward it. The participants of the study consisted of 40 Eighth grade female students from Al Joud International Schools for Creativity and Excellence at Mafraq Directorate of Education, during the second semester of the scholastic year 2020 / 2021. The participants of the study were of two groups: group one consisted of 20 students, which was assigned as an experimental group, it was taught by using Snapchat. Group two consisted of 20 students; it was selected as a control group and taught by using regular instruction. The pre/post test consisted of two parts which are speaking part that examined the students? speaking skills part that tests students? ability to understand what they speak. Pre/post tests and questionnaire were administrated to assess the effect of using Snapchat on developing the students? speaking attitude. Students in both groups sat to a pre-test at the beginning of the semester to determine their actual level of speaking. After eight weeks, the same test was determined as a post-test to know their development. A questionnaire was administrated on the experimental group to measure the effect of using Snapchat on their attitude in speaking skill. By using the proper statistics, the findings of the study revealed that using Snapchat in language teaching and learning had a clear effect on developing students? speaking. Based on that, a number of recommendations were provided at the end of the study
رقم ISN
7327
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN