عنوان الإطروحه
The Effect of Using Storytelling Method on the 9th-Grade Students' Reading and Writing Skills in English in Jordan and their Attitudes Toward it
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-09-08
اسم الطالب
مؤمنه عبد الكريم محمد السرديه
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
عبد الله بني عبد الرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
يهدف البحث الحالي إلى اكتشاف فعالية استخدام طريقة سرد القصص في تحسين كفاءة طالب الصف التاسع في مهارات القراءة والكتابة في اللغة الانجليزية ولتحقيق هذا الهدف ، وزع اربعون طالبة بشكل عشوائي على مجموعتين كل مجموعة تتكون من عشرون طالبة من الصف التاسع في مدرسة أصبحا الثانوية للبنات في مديرية التربية والتعليم للبادية الشمالية الشرقية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2020/2021 . تم تعليم المجموعة التجريبية باستخدام طريقة سرد القصة, وتم تعليم المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة التقليدية. وقد اعطيت الطالبات اختبار قبلي وبعد (22) حصة تقدمن الطالبات لامتحان بعدي للتأكد من وجود اي تحسينات في مهارات القراءة والكتابة لمعرفة ما إذا كان لطريقة سرد القصة تأثير على المجموعة التجريبية . تم إجراء الاختبار القبلي والبعدي على منصة درسك التابعة لوزارة التربية والتعليم استمرت مدة الدراسة إلى (22) حصة باستخدام تطبيق Google meet . أظهرت نتائج الدراسة ان المجموعة التجريبية كانت أفضل من المجموعة الضابطة في جميع مهارات اللغة الانجليزية القراءة والكتابة . كشفت النتائج ايضاً أن طريقة سرد القصة ينشط بشكل فعال الطلاب ويعزز تركيزهم واهتمامهم . وهذا بدوره عزز من كفاءة الطلاب في اللغة الانجليزية وجعل من السهل التعبير عن افكارهم دون تردد او خوف. وبناءً على ذلك, تمت التوصية باستخدام طريقة سرد القصة في المدارس كحصة اسبوعية.
الملخص بالانجليزي
The current research aimed at discovering the effectiveness of using storytelling method on improving EFL 9th-grade students' reading and writing skills in English. To achieve this goal, 40 students were randomly allocated into two groups; each group consisted of 20 students of 9th grade at Sabha Secondary School for Girls at the Second Directorate of Education in Mafraq, during the second semester of the academic year 2020/2021. An experimental group was taught using storytelling, while a control group was taught by the traditional technique. The students were given a pre-test then after 22 classes they sat for a post-test to ensure whether they had any improvements in their reading and writing skills after the experiment, and see whether the storytelling method had an effect on the experimental group. The pre/post-test was carried out on Darsak platform of the Ministry of Education in Jordan. The duration of the study was applied via Google meet App. The study results showed that the experimental group performed significantly better than the control group in the two English language skills: reading and writing. The findings also revealed that storytelling content effectively activated the senses of the students and enhanced their focus and attention. This, in turn, strengthened the students? proficiency in English and made it easier to express their ideas without hesitation or fear. Accordingly, using storytelling method at schools was recommended as a weekly school class inJordan
رقم ISN
7314
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN