عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى لتمكين المعلمين وعلاقته بالولاء التنظيمي وفقاً لنموذج إتزيوني
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-05-25
اسم الطالب
الاء جمال عبد الشريده
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
هيثم محمد بني عيسى
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى لتمكين المعلمين وعلاقته بالولاء التنظيمي وفقا لنموذج ايتزوني، وتعرف أثر متغيرات (الجنس، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة التدريسية) في ذلك، وتكون مجتمع الدِّراسة من جميع معلمي المدارس الثانوية التابعة لمديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى، والبالغ عددهم (1274) معلماً ومعلمة، اختيرت عينة الدِّراسة بالطريقة العشوائية البسيطة, وتكونت من (154) معلماً ومعلمة، بنسبة (12.5%) من مجتمع الدِّراسة، ولجمع البيانات من أفراد العينة تم استخدام استبانة كأداة للدِّراسة تكونت من ثلاثة أجزاء، اشتمل الجزء الأول على متغيرات الدِّراسة، واشتمل الجزء الثاني على مجالات التمكين، واشتمل الجزء الثالث على مجالات الولاء التنظيمي، وقد تم التحقق من صدق وثبات الأداة. وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى من وجهة نظر المعلمين قد جاءت بدرجة كلية مرتفعة ولجميع المجالات عدا مجال المشاركة في صنع القرار جاء بدرجة متوسطة، حيث جاء في المرتبة الأولى مجال الكفاءة والفاعلية الذاتية، تلاه في المرتبة الثانية مجال تقدير الإنجاز، وجاء في المرتبة الثالثة مجال النمو المهني، وفي المرتبة الرابعة مجال الاستقلالية، وجاء في المرتبة الخامسة والأخيرة مجال المشاركة في صنع القرار، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس على درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية لتمكين المعلمين، وجاءت الفروق لصالح (الإناث) على جميع المجالات وعلى الدرجة الكلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي، وجاءت الفروق لصالح (الدراسات العليا) على الدرجة الكلية وعلى جميع المجالات عدا مجال المشاركة في صنع القرار، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة على مجال المشاركة في صنع القرار، وجاءَت الفروق لصالح الخبرة (5-10 سنوات). وأظهرت النتائج أنَّ درجة الولاء التنظيمي وفقاً لنموذج اتزيوني لدى معلمي المدارس الثانوية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى ومن وجهة نظر المعلمين قد جاءت بدرجة كلية مرتفعة ولجميع المجالات عدا مجال الولاء الإغترابي جاء بدرجة متوسطة، حيثُ جاءَ في المرتبة الأولى مجال الولاء المعنوي، بينما جاءَ في المرتبة الثانية مجال الولاء التبادلي، وجاءَ في المرتبة الثالثة والأخيرة مجال الولاء الاغترابي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس على درجة الولاء التنظيمي لمعلمي المدارس الثانوية، وقد جاءت الفروق لصالح (الإناث) على جميع المجالات والدرجة الكلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي على درجة الولاء التنظيمي لمجال الولاء المعنوي، وجاءت الفروق لصالح ( دراسات عليا)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة على مجالي الولاء التبادلي، والولاء الاغترابي والدرجة الكلية، وجاءت الفروق لصالح الخبرة (أقل من 5 سنوات)، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية ودلالة إحصائية بين درجة ممارسة مديري المدارس لتمكين المعلمين والولاء التنظيمي في جميع المجالات.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the practice degree of first Zarqa education directorate schools principals for teachers empowerments and its relationship with organizational loyalty according to Etizoni model, and to know the impact of variables (Gender, scientific qualification, number of years of teaching experience) in this, and the study community is made up of all (1274) secondary school teachers at the 1st Zarqa education, a teacher, the sample of which was selected in a simple random manner. It consisted of (154) teachers, 12.5% of the study community, and to collect data from sample members was used as a three-part study tool, the first part included study variables, the second part included areas of empowerment, and the third part included areas of organizational loyalty, and the validity and stability of the tool were verified. The results showed that the degree of practice of secondary school principals in the Directorate of Education of the 1st Zarqa Education Directorate Schools from the point of view of teachers came with a high overall degree and for all areas except the field of participation in decision-making, where the field of competence and self-effectiveness, followed in second place by the field of achievement assessment, came in third place in the field of professional growth, and in fourth place in the field of independence, and came in fifth and last place in the field of participation in decision-making, and the results showed differences of Statistical indication due to the impact of gender on the degree of practice by secondary school principals to empower teachers, differences in favors (females) in all fields and at the overall degree, and statistically significant differences due to the impact of scientific qualification, differences in favors (postgraduate studies) at the overall degree and in all fields except the field of participation in decision-making, and statistically significant differences due to the impact of years of experience on the field of participation in decision-making, and differences in favour of experience (5-10 years). The results showed that the degree of organizational loyalty according to the Etizoni model among secondary school teachers in the Directorate of Education for the Zarqa Education Directorate Schools and from the point of view of teachers came with a high overall degree and for all areas except the field of foreign loyalty, where the field of moral loyalty came first, while in second place the field of reciprocal loyalty, and came in third and last place the field of foreign loyalty, and the results showed differences of statistical significance due to the impact of sex on the degree of organizational loyalty to secondary school teachers, and the differences came For the benefit of (males) in all fields and the overall degree, and the existence of statistically significant differences due to the impact of scientific qualification on the degree of organizational loyalty to the field of moral loyalty, the differences came in favor of (postgraduate studies), the existence of statistically significant differences due to the impact of years of experience on the areas of reciprocal loyalty, foreign loyalty and overall degree, differences in favor of experience (less than 5 years), and the results showed a positive correlation and statistical indication between the degree of practice of school principals to enable teachers and organizational loyalty in all domains
رقم ISN
7290
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN