عنوان الإطروحه
الزواج والطلاق عند اليهود في التلمود في ضوء القرآن والسنة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-01-09
اسم الطالب
فاطمه احمد راشد الزبون
المشرف
محمد عبدالحميد الخطيب
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عامر عدنان اسماعيل الحافي
محمد احمد الخطيب
الكلية
كلية الشريعة
القسم
أصول الدين
الملخص بالعربية
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة وبيان قضايا الزواج والطلاق عند اليهود في التلمود ومعرفة موقف الإسلام منها في ضوء القرآن والسنة. واقتضت الدراسة استخدام المنهج الاستقرائي: من خلال استقراء نصوص التلمود في حدود القسم الثالث أحكام النساء (الناشيم)، والمنهج التحليلي: من خلال تحليل أحكام التلمود في موضوع الزواج والطلاق وتحليلها في ضوء القرآن والسنة، والمنهج المقارن: من خلال مقارنة هذه القضايا في التلمود مع ما جاء في الكتاب والسنة عند المسلمين. وقسمت الباحثة الدراسة إلى مقدمة وثلاثة فصول وخاتمة، أما الفصل الأول: مدخل إلى التلمود، الفصل الثاني: الزواج في التلمود في ضوء القرآن والسنة، الفصل الثالث: الطلاق في التلمود في ضوء القرآن والسنة، ثم الخاتمة وأهم النتائج والتوصيات. وخلصت الدّراسة إلى: أن التلمود اتفق مع الإسلام على الاهتمام بالأسرة والسعي للحفاظ عليها كما اتفقا على كثير من أحكام الزواج مثل وجوب المهر وعدم المغالاة فيها، ووجود الخطبة، وبعض الحقوق الزوجية، وفرض حجاب المرأة وغيرها، وتوصلت الدراسة إلى أن التلمود رسخ التفريق الطبقي والتمييز العنصري بين الناس بشكل عام، وبين أفراد المجتمع اليهودي من الداخل، وأن التلمود ظلم المرأة في بعض القضايا مثل: عدم إعطاء الزوجة أهلية تامة في التصرف بأموالها وظلمها بتشريع الزواج من أخ الزوج المتوفى، وتشريع زواج المغتَصَبة والسماح بتعليق المرأة وتشريع أحكام المرأة المشكوك فيها(السوطاه) وما فيه من ظلم لها، وأن للتلمود الدور الأساسي في المحافظة على هوية وتفرد اليهود، وأن التلمود تأثر بالثقافات المحيطة به.
الملخص بالانجليزي
This study aims to identify and clarify the issues of marriage and divorce among the Jews in the Talmud and to know the perspective of Islam regarding them in the light of the Quran and Sunnah. The present study follows the inductive approach of research: by inducting the texts of the Talmud within the limits of the third section, Ahkam Al-Nisa? (The Nashim), as well as the analytical approach: by analyzing the provisions of the Talmud on the issue of marriage and divorce and analyzing them in the light of the Qur'an and Sunnah, and the comparative approach: by comparing these issues in the Talmud with what was mentioned in the Qur'an and Sunnah among Muslims. The researcher has divided the study into an introduction, three chapters, and a conclusion. The first chapter is Introduction to the Talmud, the second chapter is Marriage in the Talmud in the light of the Qur'an and Sunnah, the third chapter is Divorce in the Talmud in the light of the Qur'an and Sunnah, and finally the conclusion, results, and recommendations. The study concluded that the Talmud agreed with Islam on taking care of one's family and striving to preserve it, they also agreed on many provisions regarding marriage; such as the obligation of the dowry and not to exaggerate it, the existence of the engagement, and some marital rights, enforcement of the veil for women and other matters. The study also concluded that the Talmud established class discrimination and racial discrimination among people in general, and among the members of the Jewish community in particular. Another result the study concluded is that the Talmud wronged women in some matters; such as: not giving the wife full eligibility to manage her own money and by legislating marriage to the brother of the deceased husband, legislating the marriage to the rapist, keeping women attached without getting a divorce, and legislating the rulings of doubtful women (the sutah) and the injustice that it entailed to her. Additionally, the Talmud has a basic role in preserving the identity and uniqueness of the Jews, and that the Talmud has been influenced by the cultures surrounding it.
رقم ISN
7285
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN