عنوان الإطروحه
أثر استخدام الرسوم المتحركة في اكتساب المفاهيم الرياضية لدى طلبة المرحلة الاساسية في الاردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-08-29
اسم الطالب
ياسمين محمد فلاح الحوري
المشرف
احمد محمد عقيل الدويري
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
خميس موسى خميس نجم
محمد أحمد الخطيب
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الحالية الى أستقصاء أثر إستخدام ألرسوم المتحرّكة في إكتساب ألمفاهيم ألرياضيّة لدى طَلبة الصف الثالث الأساسية في الأردن من وجهة نظر معلميهم. واعتمدت الدراسة الحالية ?والتي استخدمت المنهج الوصفي المسحي- متغيرات الجنس، المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة. وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات المرحلة الاساسية في المدارس الحكومية التابعة لمديرية تربية قصبة أربد في ألاردن، واختارت الباحثة الاستبيان كأداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة بعدما تم التحقق من صدقها وثباتها . ولقد أظهرت النتائج أن إستخدام الرسوم المتحركة له أثر أيجابي وفعال في أكتساب المفاهيم الرياضية لدى طلبة الصف الثالث ألاساسي، وأظهرت النتائج كذلك دوراستخدام الرسوم المتحرّكة في تسهيل عملية الحوار بين المعلم والطلبة ومن جانب أخر فهي تغير أسلوب التفكير تجاه المعطيات والمطلوب في التمارين والمسائل الرياضية مما يزيد إقبال الطلبة على مادة الرياضيات. هذا بالاضافة لدورها في مساعدة المعلمين في الحصول على تغذية راجعة والتي تمكّنهم من معرفة نقاط ضعف الطلبة لتلافيها ومراعاة الفروق الفردية بين الطلبة مما يحسن من أكتسابهم للمفاهيم الرياضية.
الملخص بالانجليزي
The current study titled ?The effect of Using Animation on Basic Stage Students' Acquiring of Mathematical Concepts in Jordan? aimed aimed to explore the effect of using animation on acquiring mathematical concepts among primary school students in Jordan. It also aimed to measure the effectiveness of using animation in acquiring mathematical concepts for third grade students in Jordan from the point of view of their teachers. The current study, which used the descriptive survey method, adopted the variables of gender, educational qualification, and years of experience. The study population consisted of all primary school teachers in government schools affiliated with the Directorate of Education of Qasbah area in Irbid / Jordan, and their number was (627) male and female teachers, including (130) male and (215) female teachers, according to the statistics of the Directorate of Education for Qasbah area in Irbid for the year 2020/2021. The researcher chose the questionnaire as a tool for collecting data from the study population. The results showed that the use of animation has a positive and effective effect on the acquisition of mathematical concepts for third grade students. This made it progress over traditional methods, perhaps because the animation technology enhances the use of visual communication that is able to solve mathematical problems more easily, and because the graphics consist of attractive animated templates and sound effects that encourage students to learn the material. The results also showed the role of the use of animation in facilitating the process of dialogue between the teacher and students, and on the other hand, it changes the way of thinking towards data and what is required in exercises and mathematical problems, which increases students' demand for mathematics. This is in addition to its role in helping teachers obtain feedback, which enables them to know students' weaknesses to avoid them and take into account individual differences between students, which improves their acquisition of mathematical concepts
رقم ISN
7263
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN