عنوان الإطروحه
الأحاديث الأربعون النووية : دراسة في بلاغة الحجاج
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-12-26
اسم الطالب
محمد قاسم محمد الدهيم
المشرف
ابراهيم محمد سالم ابو علوش
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
مها عبدالقادر محمد المبيض
حسين احمد حسين كتانة
محمد علي ابنيان
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
يعد الحجاج دائماً عنصراً مهما في عملية الإقناع، وفي إدراك الحق وقبوله، ولذلك نراه جليا في التعبير النبوي الشريف، فالحجاج في الفكر اليوناني عند أرسطو يرتبط بالإقناع والبرهان، من خلال الخطابة التي تعد فضاءً نصياً يتجلى فيه الحجاج، ومن ثم ارتبط في التراث العربي بالجدل وظهر مرادفا له، فقد اهتمت البلاغة العربية بالتأثير والإقناع، كفكرة البيان عند الجاحظ، والمجاز عند عبد القاهر الجرجاني وغيرهما، لذلك وجّه علماء البلاغة العربية القديمة البلاغة لغاية تأثيرية إقناعية لإقناع الجمهور والتأثير فيه من خلال الخطابة ، لذلك نجد البلاغة عندهم تهدف إلى أمرين: الوضوح (الارتجال) والتأثير (النفع)، ووقفت الدراسة على الدراسات التي ساهمت فيوضع نظرية حديثة للحجاج عند الغرب أولها: البلاغة أو الخطابة الجديدة لـ (بيرلمان وتيتيكا) إذ حاولا إضفاء بعد عقلي على الحجاج، فهو عندهما حوار يسعى إلى إحداث اتفاق بين الأطراف المتحاورةحرية ومعقولية بعيدا عن الاعتباطية، واللامعقولية في الخطابة، والإلزام الذي يطبع الجدل، ومن ثم نظرية الحجاج في اللغة لـ(ديكرو)، فالحجاج عنده قائم في جوهر اللغة نفسها بصرف النظر عن استخدامها، فكل قول هو قول حجاجي، لقد أدى انفتاح الباحثين العرب المعاصرين على النظريات الغربية، أمثال طه عبد الرحمن، ومحمد العمري، وأبوبكر العزاوي، إلى إثراء الدرس الحجاجي المعاصر، ومن ثم تطرقنا إلى وسائل الحجاج البلاغية والمنطقية في الأحاديث الأربعين النووية وأثرها في الإقناع من خلال أساليب الحجاج البلاغية: (الاستفهام، والتوكيد، والطباق، والتكرار) والصور البلاغية: (التشبيه، والاستعارة، والكناية) فلذلك تتعدد أشكال الحجاج حسب طبيعة الحوار الحجاجي وبناء الحجاج، فالنبي - صلى الله عليه وسلم- يلتزم الأسلوب المنطقي والأدلة المكشوفة والمقدمات الموصلة إلى النتائج المرجوة؛ حتى يكون لكلامه شيء من الاستجابة ولدعوته آثار في القلوب، وهذا هدف الحجاج عنده? صلى الله عليه وسلم- الوصول إلى الإقناع والتأثير، فهو يربط كلامه ويجعله متماسكاً من خلال الروابط الحجاجية، والعوامل الحجاجية التي تساهم في تحقيق النتيجة المرجوة، وانسجام خطاباته، وتوجيهها وجهة قوية للوصول إلى استمالة المخاطَب والتأثير فيه، فالخطاب النبوي الشريف في مفهومه متميز طبعاً عن سائر الخطابات البشرية، فهو يتوجه إلى أصناف متعددة متباينة من المخاطَبين في عصور مختلفة يستهدف إرشادهم جميعاً مراعياً تدرج معانيه حسب الأفهام والعقول، فهو منهاج دعوة بالحكمة والموعظة الحسنة، فأسلوبه يمتاز بالمحاورة الهادئة، والإقناع بالحجة والدليل والبرهان وهذا هو جوهرالحجاج، وهو بذلك يعوّدنا على المحاورة الجادّة وأساليب الإقناع التي يجب أن يلتزمها الداعية، فجميع الرسل لا يأمرون أو ينهون بأسلوب عنيف أو بتعبير غير مقنع، بل يحترمون العقول؛ بإظهار الحجة والبينة على قولهم.
الملخص بالانجليزي
The arguments always important on the elements in operation of the persuasion, and apprehension of the truth, and acceptance it, and so we can see it in the prophetic expression honorable, so the arguments is connected specification in the Greek thought of Aristotle, so it relates in the persuasion and the proof, thought the oratory which is space of textual becomes clear in the arguments, and then it related in the Arabic heritage by the braids and back of synonymous for it. The Arabic eloquence interested in the impact and the persuasion, as the idea of alpine for AL- Jahiz and metaphor for AL- Jarjany ect?. The Arabic eloquence scientists used eloquence to persuasive effective and persuasion of the audience and impact in them, therefore we found eloquence for them which is aim for things: the clarity ( the improvisation) and the effects (the benefiting), and then we look at the studies which status of theory contributed in the modern for the argument with west firstly, the eloquence or the new oratory to (Byrlman and Tytyka) they tried projection of in tellectual distance on the argument, they had stubborn their dialogue seeks to causing agreement the evident edges conversing of freedom and rationality far about the arbitrariness and irrationality in the oratory and the imposing who the argument normalizes, and then theoretical arguments in the language for (Dykrw), the arguments for him upright in essence the language itself in dismissal of the sight about it uses, so all utterance. It is utterance of the arguments lead to openness of the Arab researchers contemporary on the western theories, for example (Taha abd Al- dRahman, and Mohammed Al- Omri, and Abo Bakr Al- Ezawy), to enrichment of the arguments contemporary lesson, and then mention the arguments of rhetorical methods and logical in the Al'ahadith Alarbeyn Alnawawih and Its effects in the persuasion through the arguments rhetorical methods(question rhetorical, the confirmation, antithesis and repetition) and the rhetorical device (simile, metaphor and metaphysics), so there are many forms of the arguments according to the quality of the arguments dialogue and making the arguments, so the prophet- peace be upon him- committed the logical method, and exposed evidence and introductions observes the continuation to desired results, until his talk is for the response wanted from and for his invitation effects in the hearts, and this is the aim of the arguments, so lead to access to persuasion and impacts, it links its words and make it coherent from the arguments links, and the arguments factors contributes investigation the result, andagreement its speeches, and orientation strong direction for the arrival to attracting the addressing, and the impact in them, so the prophetic speech honorable in understand able his distinguished of course about all of the human speeches, so it heads to numerous categories different from listeners in different. Eras their guidance targets all his pastures gradual advance of helping all understanding and brains, so it is the in vitiation methods becomes clear in it the wisdom and good sermon, so its way excels with calm dialogist, and its style wasked, and this is the arguments essence, and thereby accustoms us on the serion dialogist and ways of the persuasion which is necessary to observes the inviter, so all messengers doesn't order or prevent intense way or expression other the masked, but respect the brains in their exposure of the excuse and the evident on their speech adequate cutting evidences, raved that what the prophet ? peace be upon him says revelation inspires, adequate raved image form masts embodies the masked arguments who appears in it persuasive energy effective
رقم ISN
725
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN