عنوان الإطروحه |
مسؤولية الناقل الجوي في عقد النقل الجوي للأشخاص : دراسة مقارنة
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-11-01 |
اسم الطالب |
دعاء حسيب محمد الحديثي
|
المشرف |
عبدالله خالد علي السوفاني |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عمر فلاح بخيت العطين |
جمال طلال يوسف النعيمي |
علي قطيشات |
|
الكلية |
كلية القانون |
القسم |
القانون |
الملخص بالعربية |
يهدف هذا البحث إلى بيان أهمية قطاع النقل ودوره الحيوي في تسيير الأعمال والعلاقات بين مختلف شعوب الأرض، ولهذا فإن محاولات تطويره وتسهيل خدماته تتطور يوما بعد يوم، حتى غدا هذا المجال الكبير عالما بحد ذاته، له مبادئه وأسسه التي تنتظم من خلالها آليات النقل الجوي.
إن موضوع هذه الرسالة يخص مسؤولية الناقل الجوي في عقد النقل الجوي للأشخاص، وبما يترتب على هذه المسؤولية من التزامات وواجبات من قبل الأخير، ومقارنة ذلك بين الاتفاقيات الدولية والتشريعات الداخلية المقارنة.
وقد عالج هذا البحث إشكاليات ناشئة ما بين الناقل الجوي والمسافر، ومن ضمنها مسؤوليته تجاه الأشخاص من ناحية سلامتهم وعدم التأخير في وصولهم، وكذلك طرق دفع هذه المسؤولية، إضافة إلى الحديث عن طبيعة هذه المسؤولية.
وقد تم إيجاز مسؤولية الناقل الجوي في عقد النقل الجوي للأشخاص, وأوضحنا مفهوم مسؤولية الناقل الجوي في عقد النقل الجوي، وذلك من خلال تعريف المسؤولية، وبيان أركانها وتعريف الناقل الجوي، وكذلك بينا مفهوم عقد النقل الجوي وخصائصه, وتم إيجاز أساس وطبيعة مسؤولية الناقل الجوي في الاتفاقيات الدولية، وأوضحنا مدى تحديد مسؤولية الناقل الجوي، ومسؤوليته المحدودة وغير المحدودة، وفقا للاتفاقيات الدولية والتشريعات الوطنية. ثم تناولنا حالات قيام مسؤولية الناقل الجوي، ومنها مسؤوليته عن سلامة المسافرين ومسؤوليته عن التأخير.
وأوضحنا حالات الإعفاء عن المسؤولية وحالات تشديد مسؤولية الناقل الجوي وفقا للاتفاقيات الدولية والتشريعات المقارنة. ومن خلال ما توصلنا إليه من نتائج حول اتفاقية وارسو عام 1929 والبروتوكولات المعدلة لها يتبين لنا ان أساس وطبيعة مسؤولية الناقل الجوي مسؤولية عقدية تقوم على أساس الخطأ المفترض القابل لإثبات العكس, أما بالنسبة لاتفاقية مونتريال عام 1999 فإن مسؤولية الناقل الجوي تكون مسؤولية موضوعية تقوم على أساس فكرة المخاطر وتحمل التبعة،
ثم توصلنا لأهم التوصيات، ومنها توحيد جميع أحكام النقل الجوي عن طريق إصدار قانون ينظم كافة المسائل المتعلقة بالنقل الجوي بدلاً من توزع هذه الأحكام في قانون الطيران المدني وقانون النقل وقانون التجارة .
|
الملخص بالانجليزي |
The purpose of this research is to highlight the importance of the transport sector and its vital role in the conduct of business and relations between the different peoples of the earth. Therefore, attempts to develop it and facilitate its services are developing day by day. This large area is now a world in itself, with its principles and foundations through which air transport mechanisms are organized.
The subject of this letter concerns the responsibility of the air carrier in the contract of air transport of persons, the consequent liability and duties of the latter, and the comparison between international conventions and comparative domestic legislation.
This research dealt with problems arising between the air carrier and the passenger, including its responsibility towards the people in terms of safety and non-delay in arrival, as well as ways to pay this responsibility, in addition to talking about the nature of this responsibility.
The air carrier's liability was outlined in the air transport contract for persons, and we explained the concept of air carrier's liability in the air transport contract by defining the liability, the declaration of its elements and the definition of the air carrier, as well as the concept and characteristics of the air transport contract, International conventions, and explained the extent to which air carrier liability, limited and unlimited liability, is determined in accordance with international conventions and national legislation. We then dealt with cases of liability of the air carrier, including responsibility for passenger safety and responsibility for delays.
We explained cases of exemption from liability and cases of increased liability of the air carrier in accordance with international conventions and comparative legislation. The results of the Warsaw Convention of 1929 and its amended protocols show that the basis and nature of the liability of the air carrier is a contractual liability based on the presumed presumption of the contrary. For the Montreal Convention in 1999, the liability of the air carrier is an objective liability based on The notion of risk and liability, and that international conventions did not deal explicitly with the type of damage to be compensated. The Convention left this matter to domestic legislation, and this led to a great controversy over the extent to which moral damages arising from air transport Awad independently of the physical damage caused to the traveler.
We then reached the most important recommendations, including the unification of all provisions of air transport through the promulgation of a law regulating all issues related to air transport rather than the distribution of these provisions in the Civil Aviation Law, the Transport Law and the Trade Law.
|
رقم ISN |
724 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|