عنوان الإطروحه
درجة رضى الطلبة من ذوي الاعاقة البصرية عن تجربة التعليم عن بعد في الأردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-08-11
اسم الطالب
سامر عاطف عبد الغني الجندي
المشرف
حمود محمد مرشد العليمات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احسان غديفان علي السريع
محمد عب الرحمن محمود
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى تقصي درجة رضى الطلبة من ذوي الإعاقة البصرية عن تجربة التعليم عن بعد، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي في تنفيذها، ولتحقيق أهداف الدراسة جرى تطوير تكون من محورين: المحور الأول يتعلق بدرجة الرضى، وتكون من (44) فقرة موزعة على خمس مجالات هي: مجال المقررات الدراسية، ومجال الأدوات المساندة، ومجال وسائل الاتصال والبنية التقنية، ومجال أداء المعلم، ومجال التحصيل الأكاديمي للطلبة. أما المحور الثاني فيتعلق بالمعوقات التي واجهت الطلبة من ذوي الإعاقة البصرية خلال تجربة التعليم عن بعد وتكون من (11) فقرة، وقد جرى التحقق من دلالات الصدق والثبات للمقياس، وتكّون أفراد الدراسة من (267) طالبا وطالبة ممن يدرسون بأكاديمية المكفوفين التابعة لمديرية تربية عمان الأولى، جرى اختيارهم بالطريقة القصدية. توصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى رضى الطلبة من ذوي الإعاقة البصرية عن تجربة التعليم عن بعد كان متوسطا. كما توصلت الدراسة إلى أن درجة تقدير الطلبة عن المعوقات التي واجهتهم أثناء عملية التعليم عن بعد كان منخفضاً، وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05)، في درجة رضى الطلبة من ذوي الإعاقة البصرية عن تجربة التعليم عن بعد تبعاً لمتغير (الجنس)، و(المرحلة الدراسية). وأوصت الدراسة بضرورة رفد المؤسسات التعليمية بالأدوات المتخصصة بالتعليم عن بعد لذوي الإعاقة البصرية.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to investigate the degree of satisfaction of students with visual disabilities about the distance education experience. The study followed the descriptive survey approach in its implementation. To achieve the objectives of the study, two axes were developed: The first axis relates to the degree of satisfaction, and it consists of (44) items distributed over five areas. They are the field of curricula, the field of supporting tools, the field of communication and technical infrastructure, the field of teacher performance, and the field of academic achievement of students. As for the second axis, it relates to the obstacles that students with visual disabilities faced during the distance learning experience, and it consisted of (11) items, and the validity and reliability indications of the scale were verified. First, they were chosen intentionally. The results of the study concluded that the level of satisfaction of students with visual impairment about the distance education experience was moderate. The study also found that the degree of students' appreciation of the obstacles they faced during the distance learning process was low, and the study found that there were no statistically significant differences at the significance level (? = 0.05), in the degree of satisfaction of students with visual disabilities about the learning experience. Remotely according to the variable (gender), and (study stage). The study recommended the necessity of providing educational institutions with specialized tools for distance education for people with visual disabilities
رقم ISN
7215
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN