عنوان الإطروحه
درجة التزام المعلمين بأخلاقيات المهنة وعلاقتها بأدائهم الوظيفي من وجهه نظر مديريهم في تربيه البادية الشمالية الغربية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-08-16
اسم الطالب
احلام صالح سليم بني خالد
المشرف
تيسير محمد احمد الخوالده
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
عبد الحكيم ياسين حجازي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة التزام المعلمين بأخلاقيات المهنة وعلاقتها بأدائهم الوظيفي من وجهه نظر مديريهم في تربيه البادية الشمالية الغربية، والتعرف إلى أثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك. وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع مديري البادية الشمالية الغربية في محافظه المفرق، والبالغ عددهم (150) مديراً ومديره، وذلك حسب إحصائيات مديريه البادية الشمالية الغربية في محافظه المفرق 2021/2022. اختيرت بالطريقة المسحية (الحصر الشامل) ولجمع البيانات من أفراد العينة تم استخدام استبانة كأداة للدراسة تكونت من ثلاثة أجزاء، اشتمل الجزء الأول على متغيرات الدراسة واشتمل الجزءالثاني على مجالات أخلاقيات المهنه، واشتمل الجزءالثالث على الأداء الوظيفي، وقد تم التحقق من صدق وثبات الأداة. وأظهرت النتائج أن درجة التزام المعلمين بأخلاقيات المهنة من وجهه نظر مديريهم في تربيه البادية الشمالية الغربية قد جاءت بدرجة مرتفعه ولجميع المجالات، حيث جاء في المرتبة الأولى مجال أخلاقيات المهنه تجاه المجتمع المحلي، تلاه في المرتبة الثانية أخلاقيات المهنه تجاه المديرين، وجاء في المرتبة الثالثة والأخيرة أخلاقيات المهنه تجاه الزملاء. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة تعزى لأثر الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة على درجة التزام المعلمين بأخلاقيات المهنة من وجهه نظر مديريهم في تربيه البادية الشمالية الغربية، كما أظهرت النتائج أن الأداء الوظيفي لدى معلمي تربيه البادية الشمالية الغربية من وجهة نظر مديريهم قد جاءت بدرجة كلية مرتفعة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبره على درجة الاداء الوظيفي. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بالإستفادة من التقنيات الحديثة في نشر ميثاق أخلاقيات مهنة التعليم، والتأكد من وصولها وتفهمها من قبل كافة المعلمين.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identifying The Degree of Teachers Commitment to Professional Ethics and its Relationship to their Job performance from the Point of View of their Principals in the Northwestern Badiah Directorate of Education , and to know the effect of the variables (gender, academic qualification, and years of experience) in that, The study population consisted of the directors of the North-West Badia in the Mafraq Governorate, which numbered (150) directress and managers, according to the statistics of the North West Badia directorates in Mafraq Governorate 2021/2022, which were chosen by the survey method (comprehensive inventory) and to collect data from the sample members. a questionnaire was used as a tool for the study It consisted of three parts, the first part included the variables of the study, the second part included the areas of professional ethics, and the third part included job performance, and the validity and reliability of the tool were verified. The results showed that the degree of teachers? commitment to professional ethics from the point of view of their principals in the education of the northwestern Badia came to a high degree for all fields, where the field of professional ethics towards the local community came in the first place, followed by the second place the ethics of the profession towards subordinates, and came in the third and last place Professional ethics towards colleagues. The results showed that there were no significant differences due to the effect of sex, educational qualification, and years of experience on the degree of teachers? commitment to professional ethics from the point of view of their principals in the education of the North West Badia. The results also showed that the job performance of northwestern Badia education teachers from the point of view of their principals came with a high overall degree. The results showed that there were statistically significant differences due to the variables of gender, educational qualification and years of experience on the degree of job performance. In light of the results of the study, the researcher recommended to make use of modern technologies in publishing the Charter of Ethics for the Teaching Profession. Accessed and understood by all teachers
رقم ISN
7210
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN