عنوان الإطروحه
درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية الدنيا للكفايات التدريسية في ضوء التعليم عن بعد
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-08-04
اسم الطالب
احلام عبد الحميد محمد الحوامده
المشرف
حمود محمد مرشد العليمات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
اديب ذياب سلامه حمادنه
عبدالكريم سليم الحداد
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية الدنيا للكفايات التدريسية في ضوء التعليم عن بعد، وقد أُتبع المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة الدراسة وتكوّن أفراد الدراسة من معلمي المرحلة الأساسية الدنيا في تربية الزرقاء الثانية، والبالغ عددهم (143) معلماً ومعلمة. ولتحقيق أهداف الدراسة طورت الباحثة استبانة تكونت من (32) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: مجال التخطيط، ومجال التنفيذ، ومجال التقويم، ومجال التطوير الذاتي، وقد جرى التحقق من دلالات الصدق والثبات لها. أظهرت نتائج الدراسة أن معلمي المرحلة الأساسية الدنيا يمارسون كفايات التدريس في ضوء التعليم عن بعد بدرجة متوسطة، وكذلك أظهرت النتائج انه يوجد فروق دالة إحصائية في درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية الدنيا في ضوء التعليم عن بعد تعزى لمتغير المؤهل العلمي وجاءت الفروق لصالح الدراسات العليا وأيضًا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير الخبرة وقد جاءت الفروق لصالح من هم أقل من خمس سنوات خبرة . وقد أوصت الدراسة على تطوير كفايات معلمي المرحلة الأساسية الدنيا بما يتناسب مع متطلبات التعليم عن بعد.
الملخص بالانجليزي
The purpose of the study is to investigate the degree of basic stage teachers? practice of teaching competencies in the light of distance learning. The descriptive approach was adopted as it fits the nature of the study; the participants were lower basic stage teachers? at Zarqa second educational directorate totaling (143) male and female teachers. To achieve the objectives of the study, the researcher developed a questionnaire consisting of (32) items divided into four domains: planning, implementation, evaluation, and self-development, and its validity and reliability indications were verified. The findings of the study showed that the teachers of the lower basic stage practice teaching competencies in the light of distance education to a moderate degree, and the results also showed that there are significant statistical differences in the degree of practice of teachers of the lower basic stage in the light of distance education due to the variable of scientific qualification and the differences came in favor of higher studies. Further, there are significant statistical differences in the degree of practice of teachers of the lower basic stage in the light of distance education due to the variable of experience in favor of those who are less than five years of experience. The study recommended conducting training courses for teachers of the lower basic stage to enable them to achieve teaching competencies in the light of distance education
رقم ISN
7195
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN