عنوان الإطروحه
Christopher Marlowe?s Blended Approach of Characterization in Doctor Faustus
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-08-03
اسم الطالب
محمد عبدالقادر محمد سلامه
المشرف
سليم افليح عواد العبيه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سمير محمد عيد الشرعه
بكر بني خير
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة الانجليزية / الادب والنقد
الملخص بالعربية
على الرغم من الجدل المشبع حول ما إذا كانت مسرحية دكتور فاوستس لكريستوفر مارلو تمثل تقليدًا خالصًا لدراما العصور الوسطى أو انبثاق عنها أو انحراف تجاه ما سمي لاحقًا بمأساة النهضة ، لا يزال هناك المزيد ليتم اكتشافه. من خلال المدرسة التاريخانية الجديدة إلى جانب النقد الادبي النموذجي لهيكل الحبكة والاساطير ، تفتتح هذه الرسالة دراسة معمقة في نهج مارلو المدمج في التشخيص. على وجه التحديد ، تستكشف الدراسة تصوير شخصيات واقعية ملموسة إلى جانب شخصيات تمثل مفاهيما مجردة مثل الفضائل والرذائل تلك التي تميز مسرحيات الموراليتي في العصور الوسطى ؛مسرحية افري مان على وجه الخصوص. كما تستكشف الدراسة الأغراض الدرامية ، التاريخية والسياقية الكامنة وراء إنشاء نموذج هجين في التشخيص. الأطروحة مقسمة إلى مقدمة وفصلين. تعرض المقدمة وصفًا عامًا لدراما العصور الوسطى وعصر النهضة ذات الخصوص والمفاهيم الأساسية إلى جانب مراجعة الأدب السابق. يقترح الفصل الأول أربعة أطر تقليدية تحكم التشخيص في مسرحية افري مان وذلك للوقوف على هيكلية ذلك النهج. يتفحص الفصل الثاني نهج مارلو في التشخيص من حيث التقيد بأطر مسرحيات الموراليتي ، خرقها أحيانا و دمجها أحيانا أخرى مع عناصر تشخيصية من عصر النهضة في مسرحية دكتور فاوستس. ينقسم كل فصل الى أربعة أقسام. يقدم كل قسم منها المفاهيم اللازمة ويناقش تركيب الشخصيات من حيث توافقها مع واحد من الأطر الأربعة لمسرحية افري مان
الملخص بالانجليزي
In spite of the saturated controversy whether Christopher Marlowe?s (1589) Doctor Faustus represents a pure medieval tradition, emergence or divergence towards what is later known as Renaissance tragedy, there is still more to be unfolded. Through the lens of new historicism along with archetypal readings, this thesis aims at revealing historical motivations and the unseen model of dramaturgical nuances in Marlowe?s blended approach of characterization in Doctor Faustus which combines uncommonly Medieval and Renaissance elements. In specific, it examines the portrayal and interaction of real tangible characters?those of the Renaissance tragedies?along with allegorical and personified abstract ones which usually appear on Medieval morality plays like Everyman (1500). For this purpose, the researcher closely reads and analyzes the two plays. He traces and compares the mythological structure of the two plots and archetypal characters in order to identify a range of deviations in Marlowe?s approach. The thesis is divided into an introduction and two chapters. The introduction offers a general account of Medieval morality plays, Renaissance dramatic traditions, key concepts and the research methodology along with a review of related literature. Chapter one proposes four major orthodoxies as the formers and boundaries that govern characterization in Everyman? allegory, Christianity, certainty of path and myth/archetype?to grasp a structural approach of characterization. Chapter two examines how Marlowe makes use of, breaks and blends Everyman?s orthodoxies with renaissance ones. Each Chapter is divided into four sections. The sections introduce important terms and discuss the formation of characters in relation to a certain orthodoxy to detect the underlying historical and dramatic motivations beyond creating the aforementioned blended model of characterization
رقم ISN
7194
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN