عنوان الإطروحه |
The Effect of Using Blended Learning Strategy Assisted with Edmodo Blog on Developing 9th Grade EFL Students' Writing Skill in Jordan
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-08-11 |
اسم الطالب |
هديل خالد وليد جبر
|
المشرف |
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
احمد موسى علي بطاينه |
سالم الدعجة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة تأثير استخدام استراتيجية التعلم المدمج بمساعدة مدونة إدمودو
في تنمية مهارات الكتابة لطالبات الصف التاسع كمتعلمات للغة الإنجليزية كلغة اجنبية. اتبعت
الباحثة المنهج شبه التجريبي واختارت عينة مكونة من 40 طالبًا تم تقسيمهم إلى مجموعتين:
مجموعة تجريبية عددها 20 طالبة دُرست باستخدام التعلم المدمج بمساعدة مدونة
إدمودو، ومجموعة ضابطة عددها 20 طالبة دُرست بالطريقة التقليدية. تم استخدام الاختبار
التمهيدي لتحديد مستوى أداء الطلبات قبل تطبيق الدراسة ، وبعد 8 أسابيع ، تم إعطاء
الطالبات نفس الاختبار كاختبار بعدي ، لتحديد تأثير طريقة التدريس المستخدمة على تنمية
مهارات الكتابة لدى الطالبات.
أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات الطالبات في
الاختبار القبلي والبعدي ، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط الدرجات بين
المجموعتين لصالح المجموعة التجريبية بسبب استخدام التعلم المدمج بمساعدة مدونة إدمودو
. كطريقةٍ للتدريس . وعليه أوصت الباحثة باستخدام التعلم المدمج القائم على ادمودو
كاستراتيجية تعليمية فعالة في المدارس .كما أكدت الباحثة على ضرورة استخدام الاستراتيجيات
الحديثة في تدريس مهارة الكتابة لأنها تتضمن العديد من الجوانب الأخرى
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to investigate the effect of using the blended
learning strategy with the help of Edmodo blog in developing the writing
skill of ninth-gradee EFL female students. The researcher followed the
quasi-experimental approach and chose participants consisted of 40
students who were already divided into two groups: an experimental group (n = 20) was taught using blended learning assisted with Edmodo blog, and a control group (n = 20) taught regularly. The pre-test was used to determine the students' performance level before applying the study, and after 8 weeks, the students were given the same test as a post-test, to determine the effect of the teaching method used on developing the students' writing skill.
The results of the study showed that there were statistically significant differences in the mean scores of the female students in the pre and post-test, as well as the presence of statistically significant differences in the average scores between both groups in favor of the experimental group due to using blended learning assisted with Edmodo blog as a way of teaching.
Accordingly, the researcher recommended using blended learning based on Edmodo as an efficient educational strategy in school . The researcher also emphasized the need to use modern strategies in teaching writing skill which consists of many other sub-skills
|
رقم ISN |
7193 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|