عنوان الإطروحه
درجة توظيف معلمي اللغة العربيّة في المدارس الحكوميّة في قصبة الزرقاء لمداخل تعليم اللغة العربيّة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-08-15
اسم الطالب
سماهر عطاالله عابد الرعود
المشرف
ماهر شفيق خليف الهوامله
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سامي محمد عبداللة الهزايمة
باسم علي عبيد الحوامدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة العربية
الملخص بالعربية
هدفت الدّراسة التّعرُّف إلى درجة توظيف معلمي اللّغة العربيّة في المدارس الحكوميّة في قصبة الزّرقاء لمداخل تعليم اللّغة العربيّة. ولتحقيق أهداف الدّراسة، تم تطوير بطاقة ملاحظة صفيّة، تكوّنت من (58) فقرة، جرى التحقّق من صدقها وثباتها، طُبٍّقت على (60) معلّمًا ومعلّمةً عيِّنةٍ دراسيّةٍ شكّلت ما نسبته(12.4%) من مجتمع الدّراسة البالغ عددهم ((484، تمّ اختيارها بطريقة عشوائيّة طبقيّة. وقد أظهرت الدّراسة عدّة نتائج، أهمّها: أنّ المستوى الكلي لدرجات توظيف أفراد عيّنة الدّراسة مداخل تعليم اللّغة العربيّة جاء بدرجة مرتفعة لمداخل التّعليم الأربعة: (التّكامليّ، والوظيفيّ، والاتّصاليّ(التّواصليّ)، والمهاريّ) على التوالي، بينما جاء مجال توظيف المدخل التّقنيّ بدرجة متوسّطة. وأنّ المستوى الكليّ لدرجة توظيف أفراد عيّنة الدّراسة على فقرات مجال كلّ مدخل بشكل منفرد قد جاءت بدرجة مرتفعة باستثناء مجيء بعض الفقرات لكل مدخل بدرجة متوسّطة. ووُجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة(0.05 ? ?) بين متوسّطات درجات توظيف أفراد عيّنة الدّراسة مداخل تعليم اللغة العربية وفقًا لمتغيّر الجنس ولصالح الإناث. ووُجدت فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدّلالة( 0.05? ?) بين متوسّطات درجات توظيف أفراد عيّنة الدّراسة مداخل تعليم اللغة العربية وفقًا لمتغيّر المؤهّل العلميّ لصالح(دراسات عليا). ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة تعزى لمتغير سنوات الخبرة. وفي ضوء النّتائج السّابقة أوصت الدّراسة بعدد من التّوصيات ومنها: دعوة معلمي اللّغة العربيّة إلى ضرورة الاهتمام بتوظيف مداخل تعليم اللّغة العربيّة وخاصّةً المدخل التّقنيّ، ومراعاة خصائص الطّلبة والفروق الفرديّة بينهم، وتنويع استراتيجيّات التّدريس، والتّحدّث باللّغة العربيّة الفصيحة وتشجيع طلبتهم على ذلك.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify The Degree of Employing the Approaches of Teaching Arabic by Arabic language Teachers at public schools in Zarqa First Directorate of Education. To achieve the objectives of the study, a class observation card was developed, which consisted of (58) items, its validity and stability were verified, and it was applied to (60) male and female teachers, a study sample that constituted (12.4%) of the study population of (484), selected. stratified random manner. The study showed several results, the most important of which were that; the total level of the scores of the study sample individuals on the Approaches to teaching Arabic came with a high degree of employment for the following four Approaches of education - in descending order: (integrative, functional, communicative, and skills), While the field of employment for the technical Approach came with a medium degree of employment, and that the overall level of the study sample?s degree of employment for each entry individually came with a high degree of employment, with the exception of some items coming to each entry with a medium degree. And there were statistically significant differences at the significance level (? ? 0.05) between the average degrees of employment of the study sample members in the entrances to teaching Arabic according to the gender variable and in favor of females. There were statistically significant differences at the significance level (? ? 0.05) between the average degrees of employment of the study sample members in the entrances to teaching Arabic according to the educational qualification variable in favor of (higher studies). There were no statistically significant differences due to the variable years of experience. Considering the previous results, the study recommended number of recommendations, including: Inviting Arabic language teachers to the need to pay attention to employing approaches to teaching Arabic, especially the technical approach, taking into account the characteristics of students and the individual differences between them, diversifying teaching strategies, speaking the Standard Arabic language and encouraging their students to do so
رقم ISN
7185
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN