عنوان الإطروحه
درجة ممارسة الإدارة بالاستثناء وعلاقتها بتنمية الخصائص الريادية لدى معلمي لواء الجامعة في ظل جائحة كورونا
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-05-10
اسم الطالب
سناء طاهر محمود الدراوشه
المشرف
ميسون طلاع محمود الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
تيسير محمد احمد الخوالده
عبدالرؤوف احمد بني عيسى
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة للتعرف على درجة ممارسة الإدارة بالاستثناء وعلاقتها بتنمية الخصائص الريادية لدى معلمي لواء الجامعة في ظل جائحة كورونا، حيث تكونت عينة الدراسة من (310) معلما ومعلمة من مديرية لواء الجامعة، حيث طبقت هذه الدراسة في الفصل الدراسي الثاني للعام 2021/2022 وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي من خلال تطوير استبانة مكونة من جزأين يتناول الجزء الأول ممارسة الادارة بالاستثناء وتكونت من أربعة محاور هي (تحديد السلطة والمسؤولية، تفويض السلطة، إدارة الوقت، تقييم الأداء وتصحيح الانحرافات) واستخرج لها دلالات الصدق والثبات. كما أظهرت النتائج أن درجة ممارسة مديري مدارس لواء الجامعة الإدارة بالاستثناء من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة مرتفعة ، وكما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع المجالات والدرجة الكلية ، وتناول الجزء الثاني تنمية الخصائص الريادية ، واستخرج لها دلالات الصدق والثبات وأظهرت النتائج أن دور مديري مدارس لواء الجامعة بتنمية الخصائص الريادية من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة مرتفعة، وكما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع المجالات والدرجة الكلية كما أظهرت الدراسة وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين درجة درجة ممارسة الإدارة بالاستثناء وبتنمية الخصائص الريادية في ظل جائحة كورونا. وأوصت بضرورة زيادة الوعي حول اهمية ترسيخ الثقافة الاساسية الادارية التي تعمل على تطوير الجوانب الشخصية والريادية للمعلمين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify th The Degree of Practice Management by Exception and its Relationship to the Development of Entrepreneurial Characteristics of Teacher at University District Durina Corona Pandemic. Through the development of a questionnaire consisting of two parts, the first part deals with the practice of management by exception, and it consisted of four axes: (determination of authority and responsibility, delegation of authority, time management, performance evaluation and correction of deviations) and the indications of honesty and stability were extracted from it. The results showed that the degree to which the school principals of the university district practice management with exception from the teachers? point of view came to a high degree, and the study also showed that there were no statistically significant differences (? = 0.05) due to the effect of gender, academic qualification, years of experience in all fields and the total degree, and the second part dealt with The development of entrepreneurial characteristics, and indications of honesty and stability were extracted from them. The results showed that the role of the school principals of the university district in developing the entrepreneurial characteristics from the teachers? point of view came to a high degree, and the study also showed that there were no statistically significant differences (? = 0.05) due to the effect of gender, academic qualification and years of experience in The study also showed a positive correlation between the degree of management practice by exception and the development of entrepreneurial characteristics in light of the Corona pandemic. The researcher recommended the necessity of holding workshops and training programs for school teachers to enhance their management levels by exception and holding lectures and seminars for school principals to raise awareness about the importance of applying the pioneering characteristics in the school management process and how to apply them in the best way. By developing a set of effective mechanisms to work on strengthening the relationship between school principals and teachers
رقم ISN
7180
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN