عنوان الإطروحه |
مستوى التقصي في أنشطة كتب العلوم المطورة للصفوف الأساسية الثلاثة الأولى في الأردن: دراسة تحليلية
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-03-02 |
اسم الطالب |
نوال حسين مرزوق القلاب
|
المشرف |
علي مقبل السلامه العليمات |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عبدالسلام موسى سعيد عديلي |
وليد حسين النوافلة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/المناهج العامة |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة التعرف على مستوى التقصي في أنشطة كتب العلوم المطورة للصفوف الأساسية الثلاثة الأولى، واستُخدم المنهج الوصفي التحليلي من خلال أداة تحليل للمحتوى اشتملت على أربعة مستويات، وبعد التأكد من صدق وثبات الأداة، تم تحليل (130) نشاطاً من أنشطة كتب العلوم المطورة، وقد أظهرت نتائج الدراسة أنَّ مستويات التقصي المُتضمنة في أنشطة كتب العلوم المطورة للصفوف الأساسية الثلاثة الأولى، هي أربعة مستويات (التأكيدي، البنائي، الموجه، والمفتوح)، وكانت مستويات التقصي المتوفرة في أنشطة كتب العلوم المطورة للصف الأول الأساسي هي البنائي بنسبة بلغت (66%) من مجموع الأنشطة يليه التأكيدي بنسبة بلغت (34%)، أما الصف الثاني الأساسي، فكانت مستويات التقصي هي البنائي وبنسبة بلغت (62%)، يليه التأكيدي وبنسبة بلغت (30%)، يليه الموجه وبنسبة بلغت (8%)، وكانت مستويات التقصي للصف الثالث الأساسي هي البنائي وبنسبة بلغت (79%)، يليه التأكيدي بنسبة بلغت (21%)، وشكَّل التقصي البنائي النصيب الأكبر من أنشطة كتب العلوم المطورة للصفوف الأساسية الثلاثة الأولى، يليه التقصي التأكيدي، في حين أظهرت نتائج التحليل مستوى متدنياً جداً للتقصي الموجه، ولم تعتمد اطلاقاً على المستوى المفتوح، وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصت الدراسة بأهمية تركيز أنشطة كتب العلوم المطورة للصفوف الأساسية الثلاثة الأولى على مستويات التقصي الموجه والمفتوح، وتوازن تضمين الأنشطة على مستويات التقصي الأربعة (التأكيدي، البنائي، الموجه، المفتوح) بما يتناسب والمرحلة الدراسية. |
الملخص بالانجليزي |
This study aims at identifying the levels of inquiry in the activities of science books developed for the first three basic grades, the researcher uses the content analysis method through the descriptive-analytical method using a tool, which included four levels. After confirming the validity and reliability of the tool, (130) activities of the developed science books were analyzed. The results of the study revealed that the levels of inquiry (confirmatory, structured, guided, and open inquiry) that should be available in the activities of science books developed for the first three primary grades. The structured level has (66%) of the levels of inquiry were in the activities of the developed science books for the first grade, followed by confirmatory with a percentage of (34%). As for the second primary grade, the constructive level has (62%) of the level?s inquiry, followed by the confirmatory with a percentage of (30%), followed by the directive with a percentage of (8%). inquiry for the third primary grade is structured with a percentage of (79%), followed by confirmation with a percentage of (21%). The structured inquiry established the largest proportion of the activities of science books developed for the three primary grades, followed by the confirmatory, while the results of the analysis showed a very low level of directed inquiry, and it was not depending at the open level. In light of the results, the study recommended the importance of focusing on the developed science books for the first primary grades. The first three are at the levels of the directive and open inquiry, and the balance of including activities at the levels of inquiry the four (confirmatory, structured, guided, and open inquiry) in proportion to the academic grades |
رقم ISN |
7176 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|