عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة التحويلية وعلاقتها بتنمية الكفايات التعليمية للمعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-03-29
اسم الطالب
ياسمين نافز موسى العزازي
المشرف
ميسون طلاع محمود الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
بيان ظاهر دوشان الماضي
خالد الحمادين
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف على درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة التحويلية وعلاقتها بتنمية الكفايات التعليمية للمعلمين، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي الأرتباطي، وتكونت عينة الدراسة من (353) معلماً ومعلمة في محافظة الزرقاء تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وتم استخدام المقاييس التالية، وهي: المقياس الأول للقيادة التحويلية وتكون من (4) مجالات وهي: التأثير المثالي، الاستثارة الفكرية، التحفيز، الاعتبارات الفردية، أما المقياس الثاني لتنمية الكفايات التعليمية وتكون من (3) مجالات وهي: تنمية كفايات التخطيط، تنمية كفايات تنفيذ الدرس، تنمية كفايات الرقابة والتقويم، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج ومن أهمها: ان درجة ممارسة مديري المدارس في محافظة الزرقاء للقيادة التحويلية قد جاءت بدرجة كبيرة، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أستجابات أفراد العينة نحو درجة ممارسة مديري المدارس في محافظة الزرقاء للقيادة التحويلية تعزى لمتغير الجنس وقد جاءت لصالح الذكور، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة وقد جاءت لصالح ذوي الخبرة 5 سنوات فأقل، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وتوصلت الدراسة إلى أن واقع تنمية مديري المدارس في محافظة الزرقاء للكفايات التعليمية لدى المعلمين قد جاءت بدرجة مرتفعة، كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية بين القيادة التحويلية وتنمية الكفايات التعليمية. وقد أوصت الدراسة: ضرورة تزويد مديري المدارس في محافظة الزرقاء بالمعلومات اللازمة حول أبعاد القيادة التحويلية وأهمية ممارستها في رفع كفاءة العاملين وتزويدهم بالمهارات والخبرات اللازمة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the degree of school principals? practice of transformational leadership and its relationship to the development of educational competencies for teachers. From (4) dimensions: ideal influence, intellectual arppousal, motivation, individual considerations. As for the second scale for the development of educational competencies, it consists of (3) dimensions: development of planning competencies, development of lesson implementation competencies, development of supervision and evaluation competencies, the study showed several results. The most important results are: the degree to which school principals in Zarqa governorate practice transformational leadership came to a large degree, and the study also found statistically significant differences in the responses of the sample members towards the degree of transformational leadership practiced by school principals in Zarqa governorate due to the gender variable, and it came in favor of males. And there were statistically significant differences due to the variable: years of experience, which came in favor of those with experience of 5 years or less, and the absence of statistically significant differences due to the qualification variable. Scientific, and the study concluded that the reality of the development of school principals in Zarqa Governorate for the educational competencies of teachers came to a high degree. Gender, and it came in favor of males, and there were statistically significant differences due to the variable years of experience, and it came in favor of those with experience of 5 years or less, and there were no statistically significant differences due to the educational qualification variable. The study recommendations were: It is necessary to provide school principals in Zarqa Governorate with the necessary information about the dimensions of transformational leadership and the importance of practicing it in raising the efficiency of workers and providing them with the necessary skills and expertise
رقم ISN
7172
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN