عنوان الإطروحه |
تحليل كتاب الرياضيات المطور للصف السابع الأساسي في الأردن في ضوء أبعاد التنور العلمي
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-06-01 |
اسم الطالب |
زكريا عبدالله حسن ثليجه
|
المشرف |
خميس موسى خميس نجم |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
احمد محمد عقيل الدويري |
محمد عبد الوهاب حمزة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/الرياضيات |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر أبعاد التنور العلمي في محتوى كتاب الرياضيات للصف السابع بالمملكة الأردنية الهاشمية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي المتمثل في أسلوب تحليل المحتوى، حيث تم تحليل كتاب الرياضيات بجزئية (الفصل الدراسي الأول والثاني) لكتابي (الطالب والتمارين)، وأعد الباحث لهذا الغرض أداة لتحليل المحتوى، تم بناءها في ضوء أبعاد التنور العلمي الأربعة (المعرفة العلمية الرياضية، الاستقصاء والبحث العلمي، العلاقات المتبادلة بين الرياضيات والتكنولوجيا والمجتمع، الاتجاهات والقيم العلمية)، وقد تضمنت الأبعاد الأربعة وبعد التحقق من صدق وثبات أداة التحليل ، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
أن أبعاد التنور العلمي في محتوى كتاب الرياضيات، وقد توزعت بنسب متفاوتة بين أبعاد التنور العلمي الأربعة أتت هذه النسب مرتبة تنازلياً كما يلي: بعد "الاستقصاء والبحث العلمي بنسبة (59.55%) لكتاب الطالب و (67.55%) لكتاب التمارين، ، وبعد "المعرفة العلمية الرياضية" بنسبة(30.05%) لكتاب الطالب و (21.95%) لكتاب التمارين، بعد "العلاقات المتبادلة بين الرياضيات والتكنولوجيا والمجتمع " بنسبة (6.3%) لكتاب الطالب و(7.9%) لكتاب التمارين، وبعد "الاتجاهات والقيم العلمية بنسبة (5.85%) لكتاب الطالب و(3.4%) لكتاب التمارين، ودل ذلك على عدم توافر أبعاد التنور العلمي في محتوى هذه الكتب بطريقة متوازنة حيث استأثر بذلك بعد "الاستقصاء والبحث العلمي"، وعليه ضرورة اعادة النظر في طريقة تضمن الاتجاهات والقيم العلمية في محتوى كتاب الرياضيات للصف السابع بأساليب علمية تضمن تحققها.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the degree of availability of dimensions of scientific enlightenment in the content of the mathematics book for the seventh grade in the Hashemite Kingdom of Jordan, for achieving the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical approach represented by the method of content analysis, Where the mathematics book (first and second semesters) was partially analyzed for the two books (the Student and the Exercises). The researcher prepared for this purpose a content analysis tool, which was built in light of the four dimensions of scientific enlightenment (scientific mathematical knowledge, inquiry and scientific research, interrelationships between mathematics, technology and society, scientific trends and values), and it included the four dimensions and after verifying the validity and stability of the analysis tool. The study reached to the following results:
The dimensions of scientific enlightenment in the content of the mathematics book, which were distributed in varying proportions among the four dimensions of scientific enlightenment, came in descending order as follows: after ?inquiry and scientific research in rate of (59.55%) for the student?s book and (67.55%) for the exercises book, and after Mathematical Scientific knowledge at a rate of (30.05%) for the student?s book and (21.95%) for the exercise book, after ?interrelationships between mathematics, technology and society? at a rate of (6.3%) for the student?s book and (7.9%) for the exercise book, and after ?scientific trends and values? with a percentage of (5.85). %) for the Student's Book and (3.4%) for the Book of Exercises, which indicates the lack of dimensions of scientific enlightenment in the content of these books in a balanced manner, as it was accounted for after "inquiry and scientific research", And it is necessary to reconsider a method that includes trends and scientific values in the content of the mathematics book. For the seventh grade, using scientific methods to ensure their achievement
|
رقم ISN |
7165 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|