عنوان الإطروحه
درجة توافر خصائص القيادة الخادمة وعلاقتها بالذكاء العاطفي وفقاً لنموذج جولمان لدى مديري المدارس الأساسية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى من وجهة نظر معلميهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-05-25
اسم الطالب
ميسون فوزى محمد حريز
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشه
زهير حسين الزعبي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة توافر خصائص القيادة الخادمة لدى مديري المدارس الأساسية في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى وعلاقتها بالذكاء العاطفي وفقاً لنموذج جولمان من وجهة نظر معلميهم، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الإرتباطي، حيث طورت استبانة تكونت بصورتها النهائية من (64) أربع وستين فقرة موزعة على محورين هما: القيادة الخادمة ب (32) فقرة توزعت على أربع مجالات، والبعد الثاني للذكاء العاطفي وفق نموذج جولمان ب (32) فقرة شملت أربع مجالات أيضاً. تمّ تطبيق أداة الدراسة على (372) معلمًا ومعلمة منهم (124) معلماً و(248) معلمة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة توفر خصائص القيادة الخادمة لدى مديري المدارس الأساسية لمنطقة الزرقاء الأولى من وجهة نظر المعلمين جاءت متوسطة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عن درجة توفر خصائص القيادة الخادمة ولمجالاتها الأربع لصالح الإناث. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عن درجة توفر خصائص القيادة الخادمة ومجالاتها الأربع باختلاف متغيري المؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وأظهرت النتائج أن درجة الذكاء العاطفي وفقًا لنموذج جولمان لدى مديري المدارس الأساسية لمنطقة الزرقاء الأولى جاءت متوسطة. واتضح من النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عن درجة الذكاء العاطفي وفقًا لنموذج جولمان ولمجالاته الأربع لصالح الإناث. وأظهرت النتائج أيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية عن درجة الذكاء العاطفي لصالح الأفراد ممن يحملون المؤهل العلمي بكالوريوس. وكذلك على المجالات الثلاثة: (إدارة الذات، الوعي الاجتماعي، إدارة العلاقات)، في حين تبيّن عدم وجود فروق على مجال (الوعي بالذات). كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح فئة (10 سنوات فما أكثر). وكذلك الأمر على جميع المجالات الأربعة، وفي جميع المقارنات. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطيه موجبة و قوية دالة إحصائيًا، بين القيادة الخادمة والذكاء العاطفي. وفي ضوء نتائج هذه الدراسة قدمت الباحثة عدداً من التوصيات، منها عقد دورات تدريبية متخصصة في القيادة الخادمة والذكاء العاطفي لمديري ومديرات المدارس في مديرية الزرقاء الاولى، واطلاعهم على أهم المستجدات في هذين المجالين
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of availability of servant leadership characteristics among the principals of Basic schools in the Directorate of Education for the First Zarqa district and its relationship with Goleman Emotional Intelligence Model from their teachers Point of views. To this end, the researcher adapted the descriptive correlational method, as she developed a questionnaire consisted of (64) questions distributed over two dimensions: (32) questions about servant leadership, divided into four fields .And (32) questions about emotional intelligence according to Goleman model that also included four fields. The sample consists of (248) male and female teachers were chosen using random method; (124) male teachers and (248) female teachers. The findings revealed that the degree of availability of servant leadership characteristics among the principals of Basic school in the Directorate of Education for the First Zarqa district came medium. The findings also showed that there are statistically significant differences at the degree of availability of the characteristics of servant leadership and its four domains in favor of females. While the findings showed that there were no statistically significant differences at the degree of availability of the characteristics of total servant leadership and its four domains according to the variables of educational qualification and years of experience. Moreover, the findings showed that the degree of emotional intelligence according to Goleman model among the principals of basic schools in the First Zarqa district came medium. It was clear from the results that there were statistically significant differences at the degree of emotional intelligence according to Goleman model and its four domains for females. The results also showed that there were statistically significant differences at the degree of emotional intelligence and the three domains: (Self-management, Social awareness and relationship management), as all the differences came for individuals who hold a bachelor's degree, while it was found that there were no statistically significant differences for the estimates of the study sample on the field of (self-awareness). The results also showed a strong positive correlation that was statistically significant at the significance level (p<0.01) between servant leadership and emotional intelligence. In light of these results, a number of recommendations have been made, Such as holding specialized training courses in servant leadership and emotional intelligence for school principals in the first Zarqa district, and informing them of the latest developments in these two domains
رقم ISN
7138
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN