عنوان الإطروحه
أثر استخدام استراتيجية سكامبر في تنمية التحصيل وبقاء أثر التعلم والاتجاه نحو العلوم لدى طالبات الصف السابع الأساسي في محافظة الزرقاء
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-06-01
اسم الطالب
الهام ماجد علي ابو احميد
المشرف
علي مقبل السلامه العليمات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالسلام موسى سعيد عديلي
محمد محمود القسيم
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/العلوم
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى تقصي أثر استخدام استراتيجية سكامبر في تنمية التحصيل وبقاء أثر التعلم والاتجاه نحو العلوم لدى طالبات الصف السابع الأساسي بمحافظة الزرقاء. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج التجريبي ذو التصميم شبه تجريبي: قبلي - بعدي - مؤجل للمجموعتين، حيث تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة المتيسرة من مدرسة الضليل الثانوية للبنات التابعة لمديرية تربية الزرقاء الثانية، والتي تكونت عينتها من 70 طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي، تم تقسيمهم الى مجموعتين: تجريبية (ن= 35) طالبة درست وفق استراتيجية سكامبر، وأخرى ضابطة (ن=35) طالبة درست وفق الطريقة الاعتيادية. وقد تم اعداد دليل للمعلم لتدريس الوحدة الأولى ( الحموض والقواعد) من كتاب العلوم الجزء الثاني للصف السابع وفق استراتيجية سكامبر، وقد تم اعداد اداتي الدراسة والتي تمثلت في: اختبار تحصيلي طبق مرتين لقياس مستوى التحصيل وبقاء أثر التعلم، و مقياس الاتجاه نحو العلوم، وتم التحقق من صدقهما وثباتهما ، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=?) بين متوسطي درجات المجموعتين ( التجريبية والضابطة) في اختبار التحصيل البعدي والمؤجل وفي التطبيق البعدي لمقياس الاتجاه نحو العلوم ولصالح المجموعة التجريبية،. وفي ضوء النتائج خلصت الدراسة الى التوصية بتوظيف استراتيجية سكامبر في التعليم؛ لأثرها في تنمية التحصيل وبقاء أثر التعلم والاتجاه نحو العلوم لدى الطالبات.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using the Scamper strategy on developin the seventh grade students' achievement and retention and attitude toward science in Zarqa Governorate. To achieve the objectives of the study, the experimental method with a quasi-experimental design (pre-, post and postponed) was used for the two groups. The participants of the study were available method selected from Al-Dulayl Secondary School for Girls affiliated to the Second Zarqa Education Directorate. They consisted of 70 students from the seventh grade. They were divided into two sections who were randomly assigned into two groups: an experimental (n = 35) female student who studied according to the Scamper strategy, and a control group (n = 35) who studied according to the regular instruction method. A teacher Guide has been prepared for the teacher to teach the first unit (acids and bases) of the science book, part two for the seventh grade, according to the Scamper strategy. The two study tools were prepared which consisted of an achievement test to measure the level of achievement and the retention of the learning effect, and the measure of attitude towards science subject, and their validity and reliability were verified. The results of the study showed a statistically significant difference at the significance level (? = 0.05) between the mean scores. The two groups (experimental and control) in the post and deferred achievement test in favor of the experimental group. The results also showed a statistically significant difference at the significance level (? = 0.05) between the mean scores of the two groups (experimental and control) in the post application of the measure of attitude towards science and in favor of the experimental group. In light of the results, the study concluded with a recommendations (to adopt the Scamper strategy for its impact on the development of achievement and the retention of the effect of learning and the trend towards science subject among female students)
رقم ISN
7129
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN