عنوان الإطروحه
درجة ممارسة معلمات المرحلة الأساسية لمهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظرهن في مديرية تربية الرمثا
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-05-30
اسم الطالب
خوله حماد فهد البشاتوه
المشرف
اديب ذياب سلامه حمادنه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
قاسم نواف فنخير البري
محمد علي الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى درجة ممارسة معلمات المرحلة الأساسية لمهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظرهن في مديرية تربية الرمثا، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي من خلال أداة الدراسة (الاستبانة)، بعد إجراء الخصائص السيكومترية لها و تكوّن مجتمع الدراسة من (222) معلمة من معلمات الصفوف الثلاثة الأولى، وتكونت عينة الدراسة من (111) معلمة من معلمات المرحلة الأساسية، وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ درجة ممارسة معلمات المرحلة الأساسية لمهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظرهن في مديرية تربية الرمثا جاءت مرتفعة، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? =0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات والدرجة الكلية باستثناء مجال امتلاك المهارات الحياتية، وجاءت الفروق لصالح البكالوريوس، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (? =0.05) تعزى لأثر الخبرة في جميع المجالات والدرجة الكلية وجاءت الفروق لصالح 10 سنوات فأكثر.
الملخص بالانجليزي
The current study aimed to identify the degree to which the basic stage teachers practice the skills of the twenty-first century from their point of view in the Ramtha education directorate. The teachers of the first three grades, and the sample size (111) teachers, and the questionnaire data was analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS) program, Ramtha directorate of education was high, in addition to the absence of statistical significant differences (? = 0.05) due to the effect of educational qualification in all field and degree, and the total degree, except for the field of possession of life skills, and the differences came in favor of the bachelor, and there were statically significant differences(a = 0.05) due to the effect of experience in all field and the total degree, and the differences came in favor of (10) years or more, and in light of the results of the study, the study recommended a number of recommendations, including: Holding training courses to develop the performance of some teachers in order to acquire some of the skills of the twenty-first century. Preparing an organized plan to spread the culture of twenty-first century skills in schools in general and primary schools in particular. Encouraging teachers, especially primary school teachers, to employ twenty-first century skills in the learning and teaching process. Providing government support to schools in order to improve school infrastructure and to provide teachers with skills courses Twenty-first century
رقم ISN
7128
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN