عنوان الإطروحه
The Effect of Using Siri Application on EFL Learners' Speaking Skill and their Attitude toward it
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-05-23
اسم الطالب
الاء محمد سلامه الشديفات
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
عبدالله بني عبدالرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
يهدف البحث الحالي إلى اكتشاف أثر استخدام تطبيق سيري على مهارة المحادثة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية لغة أجنبية واتجاهاتهم نحوه. وهدفت ايضا إلى معرفة ان كان استخدام تطبيق سيري ذا تأثير على تطوير مظاهر الكلام الأربعة (اللفظ، الطلاقة اللغوية، القواعد والكلمات) عبر مقارنتها بالطريقة التقليدية لتدريس المحادثة. ولتحقيق هذه الأهداف، وزعت اثنان وثلاثون طالبة بشكل عشوائي على مجموعتين كل مجموعة تتكون من ست عشرة طالبة من الصف التاسع في مدرسة الصهاة الأساسية المختلطة في مديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ????/???? تم تعليم المجموعة التجريبية باستخدام تطبيق سيري، وتم تعليم المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة التقليدية. وقد اعطيت الطالبات اختبار قبلي وبعد ثمانية أسابيع تقدمن لامتحان بعدي للتأكد من وجود أي تحسن في مهارة التحدث لمعرفة ما إذا كان لطريقة تطبيق سيري تأثير على المجموعة التجريبية. أظهرت نتائج الدراسة أن المجموعة التجريبية كانت أفضل من المجموعة الضابطة في جميع مهارات المحادثة. كشفت النتائج ايضاً أن تطبيق سيري قدم فرصة رائعة في تحسين أداء التحدث لدى الطلاب، وكان لديهم مواقف إيجابية تجاه بيئة التعلم لتطبيق سيري. كما أوضحت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين جوانب المحادثة تعزى إلى أسلوب المجموعة التجريبية في التدريس. وهذا بدوره عزز طلاقة الطلاب في اللغة الإنجليزية وجعل من السهل التعبير عن أفكارهم دون تردد أو خوف. ووفقا لذلك، تمت التوصية باستخدام تطبيق سيري في المدارس في خطط المناهج لمادة اللغة الإنجليزية لمساعدة الطلاب على تطوير مهارات المحادثة لديهم.
الملخص بالانجليزي
The current research aimed at discovering the effectiveness of using Siri application on EFL learners' speaking skill and their attitude toward it. It also aimed to investigate whether teaching speaking via Siri application had a significant difference in aspects of speaking (pronunciation, fluency, grammar, and vocabulary). To achieve these goals, 32 students were randomly allocated into two groups; each group consisted of 16 students of 9th grade at Al-Sahha Basic Mixed School at the Directorate of Education in Mafraq, during the second semester of the academic year 2021/2022. An experimental group was taught using Siri application, while a control group was taught by the regular technique. The students were given a pre-test then after eight weeks they sat for a post-test to ensure whether they had any improvements in their speaking skills after the experiment, and see whether the Siri application method had an effect on the experimental group. The results of the study showed that the experimental group performed significantly better than the control group in the speaking skill. The findings also revealed that the Siri application played a positive role in increasing students' speaking performance and they had positive attitudes toward the learning environment of the Siri application. The findings of the study also showed that there were statistically significant differences among aspects of speaking due to method of teaching in favor of the experimental group. This, in turn, strengthened the students? fluency in English and made it easier to express their ideas without hesitation or fear. Accordingly, using Siri application method at schools is recommended in the curricula plans of the English language subject for helping students to develop their speaking skills
رقم ISN
7127
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN