عنوان الإطروحه
منهج ابن الاثير في كتابه الشافي في شرح مسند الشافعي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-06-06
اسم الطالب
عمار عارف محمد سليمان
المشرف
محمد عيسى ابراهيم الشريفين
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
قصي اسماعيل ابراهيم ابوشريعه
أحمد عبد الله أحمد
الكلية
كلية الشريعة
القسم
أصول الدين
الملخص بالعربية
تناولت هذه الدِّراسة بيان منهج الإمام ابن الأثير في كتابه الشَّافي في شرح مسند الشَّافعي، إذ أنَّ هذا الشَّرح يعدُّ من أحسن وأجمع شروح المسند, وله قيمة علمية كبيرة. وهدفت الدِّراسة إلى الإفصاح عن قيمة الكتاب العلمية، وبيان جهود مؤلفه، كما قامت بخدمة الباحثين بمعرفة المنهج الذي سار عليه أحد شرَّاح السُّنة النبوية. وبدأ الباحث الدِّراسة بمبحث تمهيدي بيَّن فيه المصطلحات التي يقوم عليها البحث، والأهمية من دراسة مناهج شُّراح الحديث، وأبرز الأسباب التي أدَّت إلى اختلاف شُّراح الحديث في مناهجهم، ومن ثمَّ بعض الأمثلة على مؤلفات ورسائل ألِّفت في هذا المجال. واشتملت الدِّراسة على فصلين: الأول، عرَّف فيه الباحث بمسند الإمام الشَّافعي، وبالإمام ابن الأثير وشرحه المسمَّى بالشَّافي. والثاني، بيَّن فيه الباحث المنهج الذي سار عليه ابن الأثير في شرحه، فيما يتعلق بأسانيد الأحاديث ومتونها، وأمثلة تطبيقية توضِّح ذلك. وبعد إبراز معالم منهج ابن الأثير في كتابه الشَّافي تبيَّن لنا أنَّه كان يتعرَّض لشرح الحديث من جوانبه المختلفة، وأنَّ شرحه يفصح عن نفائس وفوائد كثيرة: في الحديث، والفقه، والعقيدة، واللغة، وغيرها من الفنون، كما يعدُّ مرجعًا هامًا لأدلة فقه الإمام الشَّافعي. وكان المنهج المتبع في هذه الدِّراسة هو المنهج الاستقرائي والوصفي, حيث قام الباحث باستقراء وتتبع طريقة ومنهج الإمام ابن الأثير كما جاءت في شرحه
الملخص بالانجليزي
This study dealt with the statement of the approach of Imam Ibn Al-Atheer in his book Al-Shafi in explaining the Musnad of Al-Shafi'i, as this explanation is one of the best and most comprehensive explanations of the Musnad, and it has great scientific value. The study aimed to reveal the value of the scientific book, and to show the efforts of its author, as it served the researchers by knowing the approach followed by one of the commentators of the Prophetic Sunnah. The researcher began the study with an introductory study in which he explained the terms on which the research is based, the importance of studying hadith commentators' curricula, and the most prominent reasons that led to hadith commentators differing in their curricula, and then some examples of books and letters written in this field. The study included two chapters: the first, in which the researcher introduced the Musnad of Imam al-Shafi'i, and of Imam Ibn al-Atheer and his explanation called al-Shafi. The second, in which the researcher explained the method that Ibn al-Atheer followed in his explanation, with regard to the chains of hadiths and their texts, and practical examples that illustrate this. After highlighting the features of Ibn Al-Atheer's approach in his book Al-Shafi, it became clear to us that he was exposed to explaining the hadith from its various aspects, and that his explanation disclosed many valuables and benefits: in hadith, jurisprudence, belief, language, and other arts, as it is an important reference for the evidence of Imam Shafi'i jurisprudence. The method followed in this study was the inductive and descriptive method, where the researcher extrapolated and followed the method and method of Imam Ibn al-Atheer as it came in his explanation.
رقم ISN
7117
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN