عنوان الإطروحه
The Effect of Using Flipped Strategy Assisted with Cinema Films on tenth Grade EFL Students' Fluency and their Attitudes in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-05-19
اسم الطالب
حنان عارف محمد بشير الصواف
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
ماجد الخطايبة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة تأثير استخدام الإستراتيجية المعكوسة بمساعدة الأفلام السينمائية على طلاقة طالبات الصف العاشر الاساسي في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ومواقفهم واتجاهاتهم نحوها في الأردن. تكونت عينة الدراسة من 42 طالبة في الصف العاشر ، يدرسن في مدرسة سكينة الثانوية للبنات في الزرقاء ، في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2022/2021. اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي ، حيث تم تقسيم الطالبات إلى مجموعتين. المجموعة (أ): تكونت من 21 طالبة وتم اختيارهن كمجموعة ضابطة. المجموعة (ب): تكونت من 21 طالبةً وتم اختيارهن كمجموعة تجريبية. تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام التعليمات المنتظمة ، بينما تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام الإستراتيجية المعكوسة بمساعدة أفلام السينما. قامت الباحثة بتدريس كلا المجموعتين. جلست كلتا المجموعتين للاختبار القبلي لتحديد المستوى الفعلي للطلاقة قبل تطبيق التجربة. تم جمع البيانات في غضون ستة أسابيع. بعد ستة أسابيع ، جلس طلاب المجموعتين في اختبار بعدي لمعرفة ما إذا حدث أي تغيير ، وإذا حدث ، وإلى أي مدى وبأي بُعد. وباستخدام الإحصائيات الصحيحة ، اكتشفت الباحثة أن كلا المجموعتين طورتا طلاقتهما و كان ذلك لصالح المجموعة التجريبية. كما تم توزيع استبيان على طالبات المجموعة التجريبية لمعرفة توجهاتهم نحو استخدام الإستراتيجية المعكوسة المساعدة في الأفلام السينمائية. أظهر تحليل الاستبيان اتجاهات الطالبات الإيجابية تجاه الاستراتيجية الجديدة. كما أظهرت نتائج الدراسة أن طالبات المجموعة التجريبية قد طوروا في بعض جوانب الطلاقة أكثر من غيرها. أوصت الباحثة باستخدام الإستراتيجية المعكوسة بمساعدة الأفلام السينمائية في تدريس اللغة الإنجليزية بطلاقة هذ ا بسبب تأثيره الفعال على تطوير وتحسين الطلاقة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using flipped strategy assisted with cinema films on tenth grade EFL students' fluency and their attitudes toward it in Jordan. The sample of the study consisted of 42 tenth grade students, studying at Sakina Secondary School for girls, in Zarqa, in the second semester of the scholastic year 2021/2022. The study followed the quasi-experimental approach, where the students were already divided into two groups. Group (A): consisted of 21 students and it was chosen as a control group. Group (B): consisted of 21 students and it was chosen as the experimental group. The control group was taught by using regular instruction, whereas the experimental group was taught using flipped strategy assisted with cinema films. The researcher taught both groups. Both groups were subjected to pre-test to decide the actual level in fluency before applying the experiment. Data were collected within six weeks. After six weeks, the students of both groups sat to a post-test to find out if any change occurred, if it occurred, to what extent and in what dimension. By using proper statistics, the researcher found out that both groups have developed their fluency in favor of the experimental group. A questionnaire was also distributed to the students of the experimental group to find out their orientation toward the use of flipped strategy assisted with cinema films. The questionnaire analysis showed the students' attitudes towards the strategy. The results of study have showed also that the experimental group students have developed in some aspects of fluency more than others. The researcher recommended using flipped strategy assisted with cinema films in teaching English fluency
رقم ISN
7101
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN