عنوان الإطروحه
The Effect of Using Mind Mapping Strategy Assisted with Authentic You Tubes on Ninth Grade EFL Students' Productive Skills and their Attitudes toward it in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-04-25
اسم الطالب
ربى محمد علي صالح
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
نضال عواد بني هاني
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء في تأثير استخدام إستراتيجية رسم الخرائط الدماغية بمساعدة اليوتيوب الأصلية على المهارات الإنتاجية لطلاب الصف التاسع من اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ومواقفهم تجاهها في الأردن. تكون المشاركون في الدراسة من 40 طالبا من الصف التاسع في مدرسة نور القبس خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2021/2022. تم تقسيم المشاركين في الدراسة بالفعل إلى مجموعتين: المجموعة (أ) تتكون من 20 طالبًا ، تم تخصيصها كمجموعة تجريبية. تم تدريس المادة باستخدام إستراتيجية رسم الخرائط الدماغية بمساعدة اليوتيوب الأصلية ، بينما تتكون المجموعة (ب) من 20 طالبًا ، تم تعيينهم كمجموعة ضابطه. تم تدريس المادة عن طريقه التقليدية. تم إجراء اختبار بعدي واستبيان لتقييم تأثير استخدام إستراتيجية رسم الخرائط الدماغية بمساعدة اليوتيوب الأصلية على المهارات الإنتاجية لطلاب الصف التاسع من اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ومواقفهم تجاهها. جلس الطلاب في كلتا المجموعتين للتجربة لتأسيس معادلتهم قبل بدء التجربة. بعد ستة أسابيع ، تم إجراء نفس الاختبار لكلا المجموعتين كاختبار لاحق لتقييم تطورهم في المهارات الإنتاجية. تم عمل استبانة للمجموعة التجريبية لقياس اتجاهات الطلاب. تم استخدام التحليل الإحصائي المتعلق بالوسائل والانحراف المعياري واختبار Tو انوفا . أشارت نتائج الدراسة إلى أن إستراتيجية رسم الخرائط الدماغية التي ساعدت في استخدام اليوتيوب الأصلية كان لها تأثير كبير على المهارات الإنتاجية وتحسين دوافعهم ومواقفهم. كما أشارت النتائج إلى أنه كان من الواضح أن الاختلاف كان في صالح المجموعة التجريبية. قد يكون هذا بسبب تأثير استخدام استراتيجية رسم الخرائط الدماغية بمساعدة اليوتيوب الأصيلة على إتقان جوانب المهارات الإنتاجية. وفقًا لذلك ، تم تقديم مجموعة من التوصيات في نهاية الدراسة لتشجيع استخدام استراتيجية رسم الخرائط الذهنية بمساعدة اليوتيوب الأصيلة في تدريس اللغة وتعلمها في المستقبل.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using Mind Mapping Strategy assisted with authentic You Tubes on ninth grade EFL students? productive skills and their attitudes toward it in Jordan. The participants of the study consisted of 40 ninth grade students at Noor AL-Qabas School, during the second semester of the scholastic year 2021/2022. The participants of the study were already divided into two groups: Group (A) consisted of 20 students, which was assigned as an experimental group. It was taught the material by using Mind Mapping Strategy assisted with authentic You Tubes, whereas group (B) consisted of 20 students, which was assigned as a control group. It was taught the material by regular instruction. A per-posttest and a questionnaire were administrated to assess the effect of using Mind Mapping Strategy assisted with authentic You Tubes on ninth grade EFL students? productive skills and their attitudes toward it. Students in both groups sat to pretest to establish their equivalence before starting the experiment. After six weeks, the same test was administered to both groups as a posttest to assess their development in productive skills. A questionnaire was administered to the experimental group to measure the students` attitudes. Relevant statistical analysis related to means, standard deviation, T-test, and ANOVA were used. The findings of the study indicated that Mind Mapping Strategy assisted with authentic You Tubes had a significant effect on productive skills and improving their motivation and their attitudes. The findings also indicated that it was clear that the difference was in a favor of the experimental group. This might be due to the effect of using Mind Mapping Strategy assisted with authentic You Tubes on the mastery of the aspects of productive skills. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of the study to encourage using Mind Mapping Strategy assisted with authentic You Tubes in language teaching and learning in the future
رقم ISN
7098
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN