عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس الأساسية في مديرية التربية والتعليم للواء البادية الشمالية الشرقية لإدارة الصراع وفقاً لنموذج توماس- كليمان وعلاقتها بالذكاء العاطفي من وجهة نظر المعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-04-03
اسم الطالب
هنادي راكان عوده السرور
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
تيسير محمد احمد الخوالده
محمد سليم الزبون
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس الأساسية في مديرية التربية والتعليم للواء البادية الشمالية الشرقية لإدارة الصراع وفقاً لنموذج توماس- كليمان وعلاقتها بالذكاء العاطفي من وجهة نظر المعلمين، وتكونت عينة الدراسة من (394) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة عن طريق توزيعها إلكترونياً، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واستخدمت استبانة مكونة من محورين: المحور الأول: إدارة الصراع وفقًا لنموذج توماس-كلمان، تكون من (25) فقرة موزعة على خمسة مجالات: (الاستيعاب، التجاهل، التعاون، المنافسة، التسوية)، أما المحور الثاني: الذكاء العاطفي، تكون من (25) فقرة موزعة على مجالين (تجاه المعلمين، تجاه الطلبة)، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس الأساسية لإدارة الصراع وفقاً لنموذج توماس- كلمان من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة مرتفعة، وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?=0.05) في تقديرات عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري المدارس الأساسية لإدارة الصراع وفقاً لنموذج توماس- كلمان تعزى لمتغيريّ الجنس، والمؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة لصالح أقل من 5 سنوات. وتوصلت الدراسة أيضًا أن مستوى الذكاء العاطفي لدى مديري المدارس جاءت بدرجة مرتفعة، وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?=0.05) في تقديرات عينة الدراسة لمستوى الذكاء العاطفي لدى مديري المدارس الأساسية بمديرية التربية والتعليم للواء البادية الشمالية الشرقية من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغيريّ الجنس، والمؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة لصالح 10 سنوات فأكثر. ووجود علاقة موجبة قوية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) بين درجة ممارسة مديري المدارس الأساسية لإدارة الصراع وفقاً لنموذج توماس- كلمان، وبين مستوى الذكاء العاطفي لديهم بلغت (0.760). وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بمحافظة مديري المدارس على المستوى المرتفع من إدارة الصراع التنظيمي وعلاقته بالذكاء العاطفي وتطويره من خلال عقد لقاءات دورية لمناقشته، وتقييم مستويات الأداء المدرسي لما له من دور واضح في تنمية العملية التعليمية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the degree to which primary school principals in the Directorate of Education of the North Eastern Badia Brigade practice conflict management according to the Thomas-Kleiman model and its relationship to emotional intelligence from the teachers? point of view. Electronically, the study used the descriptive survey method, and used a questionnaire consisting of two axes: The first axis: conflict management according to the Thomas-Kelman model, it consisted of (25) paragraphs distributed over five areas: (absorption, ignoring, cooperation, competition, settlement), while the axis The second: Emotional intelligence, consisting of (25) items divided into two domains (towards teachers, towards students), and its validity and stability were verified. The results of the study showed that the degree of basic school principals? practice of conflict management according to the Thomas-Kelman model from the teachers? point of view came to a high degree. Conflict management according to the Thomas-Kelman model due to the variables of sex, educational qualification, and the presence of statistically significant differences due to the variable of experience in favor of less than 5 years. The study also found that the level of emotional intelligence among school principals came to a high degree, and the study found that there were no statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) in the study sample?s estimates of the level of emotional intelligence among principals of basic schools in the Directorate of Education for the North Eastern Badia Brigade from The teachers' point of view is due to the variables of gender and educational qualification, and there are statistically significant differences due to the variable of experience in favor of 10 years or more. And there is a strong positive, statistically significant relationship at the significance level (? = 0.05) between the degree of principals' practice of conflict management according to the Thomas-Kelman model, and their emotional intelligence level of (0.760). In light of the results, the study recommended that school principals maintain a high level of organizational conflict management and its relationship to emotional intelligence and its development through holding periodic meetings to discuss it, and evaluate school performance levels because of its clear role in developing the educational process
رقم ISN
7089
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN