عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس في محافظة الزرقاء للقيادة ثلاثية الأبعاد وعلاقتها بالتمكين الوظيفي للمعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-03-10
اسم الطالب
علي جعفر محمد القيسي
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ريم محمد صايل الزعبي
يسرى يوسف العلي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة مديري المدارس في محافظة الزرقاء للقيادة ثلاثية الأبعاد وعلاقتها بالتمكين الوظيفي للمعلمين. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، وبالاعتماد على أداة مؤلفة من (58) فقرة مكونة من ثلاثة أجزاء، الجزء الاول: المعلومات الديمغرافية، والجزء الثاني: القيادة ثلاثية الأبعاد، والجزء الثالث: التمكين الوظيفي، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات محافظة الزرقاء والبالغ عددهم (8809)، وتكونت عينة الدراسة من (552) معلماً ومعلمة في مدارس تربية محافظة الزرقاء تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، تمّ توزيع الاستبانة عليهم إلكترونياً. وأظهرت الدراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس في محافظة الزرقاء للقيادة ثلاثية الأبعاد كانت بدرجة كبيرة، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دالة إحصائية في درجة ممارسة مديري المدارس في محافظة الزرقاء للقيادة ثلاثية الأبعاد تعزى لمتغيري الجنس وكانت لصالح الإناث والمؤهل العلمي وكانت لصالح البكالوريوس حيث كان الجنس لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير (سنوات الخبرة)، وبينت نتائج الدراسة أن درجة التمكين الوظيفي لدى معلمي المدارس في محافظة الزرقاء بالنسبة للأبعاد ككل كانت ضمن الدرجة الكبيرة، وعدم وجود فروق ذات دالة إحصائيا عن مستوى التمكين الوظيفي للمعلمين في محافظة الزرقاء تعزى لمتغيري (المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) ووجود فروق تعزى لمتغير الجنس وكانت الفروق لصالح الإناث. وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بعدة توصيات، أهمها: إعداد دليل قيادي لمديري المدارس يتضمن أنماط القيادة في ضوء نظريات القيادة الحديثة، توفير دورات تدريبية لمديري المدارس لتزويدهم بكل جديد وصقل خبراتهم وتحسين أدائهم ، توظيف أساليب ونماذج جديدة تركز على إكساب مديري المدارس الكفايات الإدارية والمهارات القيادية لا سيما الحديثة منها ، تعزيز ثقافة التمكين في جميع الجوانب من خلال تفويض السلطة وفقًا لقدرات الموظفين ومشاركتهم في صنع القرار .
الملخص بالانجليزي
The study aimed to investigate the degree of practicing Three-Dimensional leadership by school principals in Zarqa Governorate and its relationship to the functional empowerment of teachers. To achieve the objectives of the study, the descriptive correlational survey method was used. A questionnaire consisted of (58) items distributed to eight dimensions was developed and used as a tool for collecting data. After its validity and reliability were verified, the questionnaire was distributed to the study sample electronically. The study population consisted of all male and female teachers in Zarqa Governorate; their number is (8809). The study sample consisted of (552) teachers who were chosen by simple random method. The results of the study showed that the degree to which school principals in Zarqa governorate practice three-dimensional leadership was high. The results also showed that there were statistically significant differences in the degree to which school principals in Zarqa Governorate practice three-dimensional leadership due to the variables of sex in favor of females and educational qualification in favor of bachelor degree, while there were no differences due to the variable of years of experience. Also, the results of the study showed that the degree of functional empowerment of school teachers in Zarqa governorate on the dimensions as a whole was within the high degree. The results showed that there were no statistically significant differences in the level of functional empowerment of teachers in Zarqa Governorate due to the variables of educational qualification and years of experience, while there were differences because of the variable of sex and in favor of females. In light of the results, the research recommended the preparation of a leadership guide for school principals which includes leadership styles in light of modern leadership theories, providing training courses for school principals to provide them with everything new, refine their expertise and improve their performance, employing new methods and models that focus on providing school principals with administrative competencies and leadership skills, especially the new ones, and strengthening empowerment culture in all aspects by delegating authority according to staff capabilities and their participation in decision-making
رقم ISN
7069
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN