عنوان الإطروحه
The Effect of Using Animated Pictures Assisted with Music and Sounds on Third Grade EFL Students` Vocabulary Growth and Attitudes in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-03-06
اسم الطالب
منار عبد الله عواد طخشون
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
سالم ابنيان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الرسالة إلى استقصاء أثر استخدام الصور المتحركة المدعمة بالموسيقى و الأصوات في نماء المفردات و اتجاهات متعلمي اللغة الانجليزية كلغة اجنبيه في الصف الثالث في الأردن . و تكونت عينة الدراسة من 40 طالب في الصف الثالث الأساسي في مدرسة أسماء بنت أبي بكر ألأساسيه المختلطة ? من العام الدراسي 2020/ 2021 , و تم اختيار هذه المدرسة لإغراض لوجستية . وفي تلك المدرسة كان هناك شعبتين للصف الثالث شعبة ( أ ) و تألفت من 20 طالب و طالبة واختيرت كمجموعة ضابطة و شعبة ( ب ) و تألفت من 20 طالب و طالبة عينة كمجموعة تجريبية . تم تدريس المجموعة التجريبية بالطريقة التقليدية , بينما درست المجموعة الضابطة باستخدام الرسوم المتحركة المدعمة بالموسيقى و الأصوات . وقام الباحث بتدريس كلا الشعبتين . تكون الامتحان القبلي و البعدي للمجموعتين من امتحان كلمات بأنواعها : استماع و كتابة و قراءة و وتحدث , لاختبار قدرات طلاب اللغة الانجليزية كلغة أجنبية على التفاعل مع عناصر نماء المفردات . بعد ثمانية أسابيع , جلست كلتا المجموعتين بعد الاختبار لمعرفة ما إذا كان هناك إي تغير. لتحليل لاختبار ، ستستخدم الدراسة اختبارات T - test و One-Way NOVA لإيجاد الفروق ذات دلاله إحصائية لمقارنة متوسط الدرجات للمجموعتين الضابطة والتجريبية على الاختبار القبلي / البعدي. أظهرت نتائج الدراسة ان طلاب المجموعة التجريبية قد تطوروا في بعض جوانب المفردات أكثر من غيرهم و أوصى الباحث باستخدام الرسوم المتحركة المدعمة بالموسيقى و الأصوات لتطوير كفاءة الطلاب واتجاهاتهم نظرا لان التطبيق و النظرية ضروريان ويكمل كل منهما الأخر. بالإضافة إلى ذلك ، أوضحت نتائج الدراسة أن استخدام الصور المتحركة المدعمة بالموسيقى والأصوات يزيد من مواقف طلاب المجموعة التجريبية. وبناءً عليه تم تقديم مجموعة من التوصيات في نهاية الدراسة .
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using animated pictures assisted with music and sounds on third grade EFL students' vocabulary growth and attitudes in Jordan. The participates of the study consisted of 40 third grade students, at Al- Zaatri Primary School for Girls , in the first semester of the scholastic year 2021/ 2022. This school was purposefully chosen for logistic purposes . At that school, there were two third grade sections: Section (A) consisted of 20 students` and it was chosen as a control group. Section (B) consisted of 20 students` and it was assigned as an experimental group. The control group was taught by using regular instruction, whereas the experimental group was taught by using animated pictures assisted with music and sounds strategy. The pre and post - test contain four sections about ( listening vocabulary , speaking vocabulary , reading vocabulary and writing vocabulary ). Pre/post tests and a post/questionnaire were administrated to assess the effect of using animated pictures assisted with music and on third grade EFL students? vocabulary growth and attitude. Students in both groups sat to a pre-test at the beginning of the semester to determine their actual vocabulary growth competence. After 8 weeks, the same test was conducted as a post-test to investigate their development. A questionnaire was administrated on the experimental group to measure the effect of using animated pictures assisted with music and sounds on their attitudes. To analyze the test , the study will use T ? test and One ? Way ANOVA . tests to find the differences that may arise as a result of the applied treatments in the study to compare the mean scores of the two groups control and experimental on the pre / post test. The results of the study showed that the experimental group students developed in all vocabulary aspects but they developed in certain aspects more than others. Accordingly, using Animated pictures Strategy Assisted with Music and Sounds is needed to develop students' vocabulary growth and attitudes since theory and practice are needed and they complete each other . Additionally, the findings of the study revealed that using animated pictures assisted with music and sounds increased the experimental group students` attitudes . Accordingly , a set of recommendation were provide at the end of the study
رقم ISN
7066
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN