عنوان الإطروحه |
معوقات التعليم عن بعد التي تواجه طلبة المرحلة الأساسية الدنيا في مادة الرياضيات من وجهة نظر معلميهم في قصبة المفرق
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2022-01-20 |
اسم الطالب |
سهير محمد علي الشديفات
|
المشرف |
احمد محمد عقيل الدويري |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
خميس موسى خميس نجم |
ابراهيم احمد الشرع |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/الرياضيات |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف معوقات التعليم عن بعد التي تواجه طلبة المرحلة الأساسية الدنيا في الرياضيات من وجهة نظر معلميهم في قصبة المفرق, واختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الميسرة, وتكونت من (108) معلماً ومعلمة, وشكلت ما نسبته (45.0%) من مجتمع الدراسة, وصممت أداة للدراسة موزعة على جزأين (متغيرات الدراسة، ومعوقات التعليم عن بعد), وتم التحقق من صدقها وثباتها. وأظهرت النتائج أن معوقات التعليم عن بعد التي تواجه طلبة المرحلة الأساسية الدنيا في الرياضيات قد جاءت بمستوى متوسط، بمتوسط حسابي (3.49)، حيث جاء في المرتبة الأولى مجال المعوقات المتعلقة بالطلبة, وبمستوى مرتفع، تلاه مجال المعوقات المتعلقة بالبنية التحتية التكنولوجية وبمستوى مرتفع, تلاه المعوقات المتعلقة بالمعلمين بمستوى متوسط, وجاء في المرتبة الأخيرة مجال المعوقات الإدارية, وبمستوى متوسط. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس على معوقات التعليم عن بعد التي تواجه طلبة المرحلة الأساسية الدنيا في الرياضيات, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة تعزى لمتغير المؤهل العلمي على مجال المعوقات المتعلقة بالمعلمين, ولصالح حملة الدراسات العليا, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة على مجال المعوقات الإدارية, ولصالح الخبرة 5- أقل من 10 سنوات. وأوصت الدراسة بوضع تعليمات إدارية حديثة لاستراتيجيات تعليم الرياضيات عن بعد تتماشى مع طبيعة الرياضيات ولكافة المراحل التعليمية, وتحديث البنية التحتية التكنولوجية لكافة المدارس الأساسية في قصبة المفرق بما يواكب التطورات التكنولوجية الحديثة في استخدام برمجيات ووسائل التعليم عن بعد. |
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at identifying the distance learning obstacles facing the students of the lower basic stage in mathematics from the point of view of their teachers in the Mafraq district. A tool was designed for the study divided into two parts (study variables, distance learning obstacles), and its validity and reliability were verified. The results showed that the distance education obstacles facing the students of the lower basic stage in mathematics came at an average level with an arithmetic mean (3.49), where the field of obstacles related to students ranked first and at a high level. Followed by the field of obstacles related to technological infrastructure at a high level, followed by the field of obstacles related to teachers at a medium level, and in the last place was the field of administrative obstacles at a medium level. The results showed that there were no statistically significant differences attributable to the gender variable on the distance learning obstacles facing the students of the lower basic stage in mathematics, and the presence of statistically significant differences at the level of significance due to the academic qualification variable. In the field of obstacles related to teachers, in favor of the graduate studies campaign, and the presence of statistically significant differences as a result of the change in the number of years of experience in the field of administrative obstacles, and in favor of experience 5- less than 10 years. The study recommended the development of modern administrative instructions for distance education mathematics strategies in line with the nature of mathematics and for all educational levels, and the modernization of the technological infrastructure for all basic schools in the Mafraq area in line with modern technological developments in the region. Use of distance education programs and means |
رقم ISN |
7059 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|