عنوان الإطروحه
أثر المزيج التسويقي الرقمي على الأداء التسويقي في شركات الأدوية الاردنية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2022-01-16
اسم الطالب
عدي امين مفلح الشديفات
المشرف
عبدالفتاح محمود عسود العزام
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
هايل طلاق محمود عبابنه
أكثم عبدالمجيد الصرايرة
الكلية
كلية الاعمال
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدِّراسة التعرف إلى أثر المزيج التسويقي الرقمي على الأداء التسويقي في شركات الأدوية الأردنية, وتكوَّن مجتمع الدِّراسة من جميع الموظفين العاملين في (10) من شركات الأدوية الأردنية, والبالغ عددهم (2358) موظفاً وموظفة, واختيرت عينة الدِّراسة بالطريقة الملائمة، وتكونت من (157) موظفاً وموظفة من الموظفين الذين يشغلون وظائف (مدير تسويق, مساعد مدير تسويق, رئيس قسم تسويق, مشرف تسويق, موظف تسويق), حيث وزعت الاستبانة باستخدام الرابط الإلكتروني المعد عبر تطبيق (Google Form) الذي أُرْسل إليهم بالتعاون مع أقسام شؤون الموظفين في الشركات التي تم دراستها, ولإجراء هذه الدِّراسة استخدم المنهج الوصفي التحليلي, ولجمع البيانات من أفراد عينة الدِّراسة صممت استبانة موزعة على ثلاثة أجزاء وهي: (المتغيرات الديموغرافية، والمزيج التسويقي الرقمي, والأداء التسويقي)، وتم استخراج دلالات الصدق والثبات لها. وأظهرت النتائج أنَّ تطبيق المزيج التسويقي الرقمي لشركات الأدوية الأردنية جاءَ بدرجة كلية متوسطة, حيثُ جاءَ في الرتبة الأولى بُعْد الترويج الرقمي بدرجة مرتفعة، وفي الرتبة الثانية جاء بُعْد التوزيع الرقمي بدرجة مرتفعة، ثُمَّ جاءَ في الرتبة الثالثة بُعْد التسعير الرقمي بدرجة متوسطة، وجاءَ في الرتبة الرابعة والأخيرة بُعْد الإعلان الرقمي بدرجة متوسطة. وأظهرت النتائج أنَّ درجة تقدير أفراد عينة الدِّراسة لمُستوى الأداء التسويقي لشركات الأدوية الأردنية جاءَ بدرجة كلية مرتفعة, حيثُ جاءَ في الرتبة الأولى بُعْد نمو المبيعات بدرجة مرتفعة، وفي الرتبة الثانية جاء بُعْد الحصة السوقية بدرجة مرتفعة، ثُمَّ جاءَ في الرتبة الثالثة بُعْد الربحية بدرجة متوسطة، وجاءَ في الرتبة الرابعة بُعْد الميزة النسبية بدرجة متوسطة. وبينت النتائج وجود أثر ذي دلالة إحصائية لأبعاد المزيج التسويقي الرقمي في الأداء التسويقي في جميع أبعاده, وكانت الأبعاد الأكثر تأثيراً تمثلت في التوزيع الرقمي والتسعير الرقمي, وأما الأبعاد الأقل تأثيراً تمثلت في الإعلان الرقمي, الترويج الرقمي. وأوصت الدِّراسة بأن تعرض شركات الأدوية الأردنية منتجاتها الدوائية عبر قنوات التسويق المتعددة, كمواقع التواصل الاجتماعي, ومواقع الويب, وإجراء الإعلانات الممولة التي تستهدف جميع المناطق على المستويين المحلي والخارجي, وذلك لتعزيز أدائها التسويقي بشكل أكبر, واعتماد استراتيجيات العروض السعرية المنافسة, والتسعير المرن للمنتجات الدوائية, والقيمة المضافة, وخدمات ما بعد البيع, وذلك بما يضمن تحقيق الميزة النسبية, وتعزيز مُستوى أدائها التسويقي.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the impact of the digital marketing mix on the marketing performance of Jordanian pharmaceutical companies, the study population consisted of all employees working in (10) of the Jordanian pharmaceutical companies, and their number is (2358) male and female employees, the study sample was chosen in the appropriate manner, and it consisted of (157) male and female employees who occupy positions (marketing director, assistant marketing director, head of marketing department, marketing supervisor, marketing employee, the questionnaire was distributed using the electronic link prepared through the (Google Form) application, which was sent to them in cooperation with the personnel departments of the companies studied, to conduct this study, the descriptive analytical method was used, and to collect data from the study sample, a questionnaire was designed distributed into three parts: (demographic variables, digital marketing mix, and marketing performance), and validity and reliability indications were extracted for them. The results showed that the application of the digital marketing mix for Jordanian pharmaceutical companies came with a medium overall degree, as it came in the first rank after digital promotion with a high degree, and in the second rank came after digital distribution with a high degree, and then came in the third rank after digital pricing with a medium degree, and came in the rank The fourth and final dimension is digital advertising to a moderate degree. The results showed that the degree of the study sample?s assessment of the level of marketing performance of Jordanian pharmaceutical companies came to a high overall degree, as it came in the first rank after sales growth with a high degree, and in the second rank came after market share with a high degree, and then came in the third rank after profitability with a medium degree, It came in the fourth rank, after comparative advantage, with a medium degree. The results showed a statistically significant impact of the dimensions of the digital marketing mix on marketing performance in all its dimensions, where the most influential dimensions were digital distribution and digital pricing, and the least influential dimensions were digital advertising, digital promotion. The study recommended that Jordanian pharmaceutical companies display their pharmaceutical products through multiple marketing channels, such as social networking sites, websites, and funded ads targeting all regions at the local and foreign levels, in order to further enhance their marketing performance, adopt competitive pricing strategies, and flexible pricing for pharmaceutical products. , value-added, and after-sales services, in order to ensure the achievement of comparative advantage, and enhance the level of its marketing performance
رقم ISN
7043
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN