عنوان الإطروحه
درجة تمكن معلمي الرياضيات للمرحلة الأساسية في محافظة الزرقاء من مهارات التواصل الرياضي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-12-13
اسم الطالب
روعه حمد عبدالله المشاقبه
المشرف
عبدالسلام موسى سعيد عديلي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد محمد عقيل الدويري
ابراهيم الشرع
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/الرياضيات
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة تمكن معلمي الرياضيات للمرحلة الأساسية في محافظة الزرقاء من مهارات التواصل الرياضي. ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي. تكونت عينة الدراسة من (159) معلماً ومعلمة رياضيات في المدارس التابعة لمديرية الزرقاء الثانية. أعدت الباحثة أداة الدراسة، لقياس درجة تمكن معلمي الرياضيات من مهارات التواصل الرياضي في المرحلة الأساسية، وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم تطبيقه إلكترونيًا على عينة الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ درجة تمكن معلمي الرياضيات من مهارات التواصل الرياضي جاءت بدرجة كبيرة على المقياس الكلي والمهارات الخمس الفرعية . وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( ) في درجة تمكن معلمي الرياضيات من مهارات التواصل الرياضي ومهاراته الفرعية، تعزى لاختلاف متغير: المؤهل التعليمي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة على مهارتي "التحدث الرياضي" و"الكتابة الرياضية" تعزى لاختلاف متغير سنوات الخبرة، ولصالح المعلمين ذوي سنوات الخبرة الأكثر. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بعدة توصيات أبرزها: ضرورة الاهتمام بتنمية مهارتي التحدث والكتابة الرياضية لدى معلمي الرياضيات وتمكينهم منها.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to reveal the degree to which basic-level mathematics teachers in Zarqa Province were able to develop mathematical communication skills. To achieve the objectives of the study, the researcher used the analytical descriptive method. The study sample consisted of (159) math teachers in the schools of the Zarqa II Directorate. The researcher prepared the study tool: A measure of the degree to which mathematics teachers have the skills of mathematical communication at the basic level, after making sure of its true and consistent, it was applied electronically to the sample study. The results of the study showed that the degree to which mathematics teachers had access to mathematical communication skills was largely on the macro scale and five sub-skills. The results also showed that there were no statistically significant differences at the semantic level (? = 0.05) in the degree to which mathematics teachers have mathematical communication skills and sub-skills, due to different variables: Educational qualification, years of experience, except for the two skills of "mathematical talk" and "mathematical writing" skills. Where the results showed significant differences in these skills due to different years of experience, and for the benefit of teachers with more years of experience. In the light of these results, the study recommended several recommendations, notably: the need to attention in developing and enabling mathematics teachers in math talking and writing skills
رقم ISN
7026
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN