عنوان الإطروحه
A Meta-analysis of Studies on the Effect of Using WhatsApp Messenger in English Language Learning
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-11-25
اسم الطالب
رياض اسماعيل سالم ابو غليون
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
نايل الشرعة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاتجاهات العامة ووصف الدراسات حول فعالية استخدام استراتيجيات تطبيق الواتس اب في تدريس اللغة الإنجليزية وتعلمها، بما في ذلك سنة النشر، وطول النص، ونوع النشر، وتصميم الدراسة، والمشاركين، والاستراتيجيات، والمجالات والمهارات، وأدوات الدراسة، و فعالية هذا التطبيق. استخدمت طريقة الدراسة التحليلية في جمع البيانات وتحليلها. تكونت عينة الدراسة من 75 مقالاً ووقائع مؤتمرات وأطروحات الدراسات العليا المنشورة بين عامي 2013-2020. كانت أداة الدراسة عبارة عن قائمة رصد لتحليل الدراسات. تم استخدام الإحصائيات الوصفية بما في ذلك التكرارات والنسب المئوية لمعرفة ما إذا كانت هناك اختلافات بين النتائج المختلفة. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق في التكرارات المتعلقة بسنة النشر لصالح الأعوام 2019 و 2018 و 2020 و 2017. بالإضافة إلى ذلك ، أشارت النتائج إلى أن التكرارات المتعلقة بدراسات الواتس آب تختلف باختلاف نوع المنشور لصالح المقالات في المجلات العلمية حيث تم نشر غالبية هذه الدراسات. وكذلك أشارت نتائج الدراسة إلى أن الاختبار هو التصميم الأكثر شيوعًا في هذه الدراسات. في العينة التي تم تحليلها ، حصلت متغيرات عدد المشاركين ومستواهم ونوعهم (أكثر من 15 متعلمًا, في المدرسة, ومتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية) على أعلى التكرارات. بالإضافة إلى ذلك، كان أعلى معدل تكرار للمهارات والمجالات في الدراسات حول استراتيجيات الواتس اب لصالح مهارة الكتابة. وبالنسبة لفعالية تطبيق الواتس اب فقد اظهرت النتائج انه اكثر فعالية من الأساليب العادية. حصلت الدراسات التي يبلغ طول النص بها من 1 إلى 20 صفحة على أعلى التكرارات. وفي نهاية الدراسة هناك عددًا من التوصيات ذات الصلة متعلقة بمعلمي اللغة الإنجليزية والمشرفين ومصممي المناهج والباحثين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the general trends, description and focus of research about the effectiveness of using WhatsApp strategies in English language teaching and learning. That is, it investigated the Publication year , length of the text , the type of publishing , the study's design, participants , the strategies included , areas and skills , the study instruments , and effectiveness of WhatsApp messenger in studies about the effectiveness of WhatsApp method. The study used a meta-analysis research design in data collection and analysis. The sample of the study consisted of 75 journal articles, conference proceedings, and graduate theses and dissertations published between 2013-2020. The instrument of the study was a meta-analysis checklist. The descriptive statistics including frequencies and percentages were used to find if there were differences between the different features. The study findings showed that there were differences in frequency related to publication year in favor of the years 2019, 2018, 2020 and 2017. In addition, The findings indicated that the frequency of WhatsApp research varied according to the type of publication, with articles published in journals having a higher frequency. The majority of WhatsApp research has been published in academic publications. However, the study findings indicated that test is the most common design in the studies. In the analyzed sample, the participant number, level, and type variables (more than 15, school, and EFL learners) received the highest frequencies. In addition, the highest frequency for skills and areas in studies about WhatsApp strategies was for writing. When it comes to the efficacy of the WhatsApp feature, it outperforms all other approaches and has the greatest frequency. The category with text length 1 to 20 pages received the highest frequency. Finally, English instructors, supervisors, curricula designers, and researchers received a number of relevant recommendations
رقم ISN
7015
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN