عنوان الإطروحه
The Effect of Balance Scorecard in the Relationship between Market Share and Organizational Performance in the Jordanian Manufacturing Companies
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-10
اسم الطالب
منير عبدالله محمد الحبيلان
المشرف
سيف عبيد ارحيل الشبيل
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعلي محمود حايك
حمزة الموالي
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
المحاسبة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر بطاقة الأداء المتوازن في العلاقة بين الحصة السوقية والأداء التنظيمي في الشركات الصناعية الاردنية، حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع الشركات الصناعية الاردنية والبالغ عددها (56) شركة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة وتوزيعها على وحدة المعاينة في هذه الشركات والبالغ عددهم(252) ( مدير مالي، رئيس قسم المحاسبة، مدقق داخلي، محاسب اداري)، تم استعادة (150) استبانة، كان منها (112) صالحة للتحليل, ولغاية اختبار الفرضيات تم استخدام تحليل الانحدار المتعدد. توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج كان أهمها: وجود أثر لبطاقة الأداء المتوازن في العلاقة بين الحصة السوقية والأداء التنظيمي في الشركات الصناعية الاردنية. بناءاً على نتائج هذه الدراسة توصل الباحث الى العديد من التوصيات كان أهمها: تطبيق هذه الدراسة على قطاعات اخرى مثل القطاع المالي او الخدمي لفهم مدى مساهمة بطاقة الاداء المتوازن في تحسين العلاقة بين الحصة السوقية والاداء في هذه الشركات.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the Effect of Balance Scorecard in the Relationship between Market Share and Organizational Performance in the Jordanian Manufacturing Companies. The study population consisted of all the Jordanian manufacturing companies, which numbered (56) companies (www.ase.jo). The sample unit consisted of all employees who hold the position of financial director, director the accounting division, internal auditor, management accountant, as the questionnaires were distributed to the aforementioned employees, meaning a total of (252) questionnaires, (150) questionnaires were retrieved, of which (112) were valid for analysis. For the purpose of testing the study hypotheses, Multiple Linear Regression analysis was used. The study revealed a number of results, the most important of which were: There is statistically significant effect of balance scorecard in the relationship between market share and organizational performance in the Jordanian manufacturing companies. Based on the results of this study, the researcher reached several recommendations, the most important was: Conducting studies similar to this study in other sectors such as the financial and service sectors, this contributes to enhancing understanding of the role of the balanced scorecard in the relationship between market share and performance
رقم ISN
7001
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN