عنوان الإطروحه
المفارقة في قصص بدر عبد الحق: دراسة أسلوبية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-03-29
اسم الطالب
نبيل مشهور محمد العمري
المشرف
منتهى طه القسيم الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالباسط احمد محمد مراشده
نضال الشمالي
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
تقوم هذه الدراسة على تتبع ودراسة تقنية المفارقة، والتي تأخذ مكانها على ساحة الأدب العالمي، والأدب العربي خصوصا، وقد ارتكزت الدراسة على المفارقة في قصص الكاتب بدر عبد الحق. فقد اتسمت قصص الكاتب بالنضج الفني والموضوعي، واتسمت بالغموض والاستغراب والتناقض في أحداثها وشخصياتها، والتباين في اللغة ومدلولاتها، كما جاءت حافلة بالتقنيات السردية، إلا أن المفارقة كانت من التقنيات البارزة في قصص الكاتب، والتي شكلت تقنية واضحة في القصص. وتحاول هذه الدراسة على استقصاء المفارقة في قصص الكاتب، ومحاولة الوصول إلى المعنى الذي ترنو إليه، من حيث بناء الثنائيات، وبناء ثنائية مركزية داخل كل قصة وتدور حولها الأحداث وتدعمها عناصر البناء السردي؛ لتخدم طموح النص؛ ليكشف آفاقا إبداعية ودور الأدب في دعم اللغة العربية. وقد فرضت طبيعة الدراسة الاستعانة بالمنهج الأسلوبي، ونظرية القراءة، في تحليل نصوص الكاتب، متبنية منهجا نقديّا يقدم المفارقة بوصفها تقنية من التقنيات الحديثة المهمة في توظيفها داخل النصوص الأدبية وخاصة الفن القصصي. كما تعدُّ المفارقة من السمات الأسلوبية الملازمة لقصص الكاتب، وظفها انعكاسًا لتناقضات الواقع الذي تضفيه الحياة على الوجود الإنساني، فتتجلى أفكارًا وعواطف، تتمظهر في صور أدبية تعبر عن الواقع وقضاياه أمام المتلقي، في إطار تعبيري يخرق أفق توقعاته، ويثير استغرابه في إظهارها المعنى الحقيقي الذي تسعى إلى إبرازه. وتنحو هذه الدراسة منحنى نقديا، يقوم على الإحاطة بمفهوم المفارقة، وتتبع تاريخها، ومحاولة إيجاد الروابط بينها وبين مصطلحات بلاغية ونقدية عربية قديمة، وتسير الدراسة على الكشف عن أنواع المفارقة في قصص الكاتب بدر عبد الحق ودلالاتها السياسية والاجتماعية والنفسية، وتقنيات المفارقة ومنها التضاد وكسر أفق التوقع، ومبدأ الاقتصاد وازدواج الدلالة ووظائف المفارقة في القصص، فقد أدت المفارقة وظائف جمالية ورمزية وتعبيرية، بالإضافة إلى وظيفة التوازن في القصص، وجاء الفصل الثالث؛ ليوضح أثر المفارقة في بناء عناصر القصة، كالشخصيات والحدث والزمان والمكان، وآليات المفارقة كالسخرية، وثنائية الظاهر والباطن والتناقض الذي يعد من أهم آليات المفارقة.
الملخص بالانجليزي
This study is based on examining and studying paradox, which has its place in the international literature, and the Arabic literature in particular. The study was based on the paradox in the stories of the author Badr Abdul Haq. The author's stories are characterized by an artistic and objective maturity, ambiguity, astonishment and contradiction in events and characters, contrast in language and connotations, and many narrative techniques. The paradox was one of the most evident techniques in the author's stories. This study tries to investigate the paradox in the author's stories and figure out its meaning according to building binaries, as well as building a central duality inside each story where stories revolve around and which elements of narrative construction support. This is for the purpose of serving the ambition of the text, to reveal creative horizons and the role of literature in supporting the Arabic language. The nature of the study imposed using the stylistic approach and the reading theory in analyzing the texts of the author through the adoption of a critical approach presenting the paradox as one of the important modern techniques used in the literary texts, especially the narrative art. The paradox is also a stylistic feature of the author's stories that is used as a reflection to the reality contradictions imposed by life on the human existence. They become evident as thoughts and emotions in literary images that reflect reality and its issues in front of the recipient through expressions trespassing expectations showing the real meaning seeking to focus on. The study uses crisiticism that is based on studying paradox, tracking its history, and trying to find correlations between it and old Arab rhetorical and critical terms. The study also uncovers the types of paradox in the stories of the author Badr Abdul Haq and their political, social and psychological connotations, techniques of paradox, such as the opposites and breaking the expectations? horizon, the principle of economy, connotation duality and the functions of paradox in stories. The paradox also made aesthetic, symbolic and expressive functions, in addition to the function of balance in stories. The third chapter examined the impact of the paradox on forming the story elements such as characters, event, time, place, mechanisms of irony such as cynicism, the apparent dualism, the subconscious and the contradiction that is one of the most important mechanisms of paradox
رقم ISN
6972
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN