عنوان الإطروحه
درجة ممارسة القيادة التوزيعية لدى مديري مدارس التربية والتعليم لواء القويسمة وعلاقتها بالاستقرار الوظيفي للمعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-04-30
اسم الطالب
سميرة يوسف محمد حمدان
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
خالد علي السرحان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة القيادة التوزيعية لدى مديري مدارس التربية والتعليم للواء القويسمة وعلاقتها بالاستقرار الوظيفي للمعلمين من وجهة نظر معلميهم، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي المسحي الارتباطي. واستخدمت استبانة، تكونت من محورين، الأول القيادة التوزيعية تكون من (22) فقرة توزعت على أربعة مجالات: مجال الرؤية ومجال الثقافة التنظيمية ومجال المشاركة ومجال الممارسة القيادية. والثاني الاستقرار الوظيفي تكون من (23) فقرة موزعة على 4 مجالات هي مجال الرواتب والحوافز ومجال طبيعة العمل ومجال العلاقة مع المسؤولين ومجال الرضا الوظيفي. وتم التأكد من صدق الاستبانة وثباتها. وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة مكونة من (300) معلم ومعلمة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: جاءت درجة ممارسة القيادة التوزيعية من وجهة نظر المعلمين متوسطة وجاءت جميع المجالات بدرجة متوسطة على التوالي: الرؤية والثقافة التنظيمية والممارسة القيادية والمشاركة، ودلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس، بينما دلت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الاستقرار الوظيفي لدى معلمي مدارس تربية لواء القويسمة من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة متوسطة. وجاءت جميع المجالات بمستوى متوسط التوالي: مجال الرضا الوظيفي وطبيعة العمل والعلاقة مع المسؤولين والرواتب والحوافز. وبينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس والمؤهل العلمي، في حين دلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين مجالات القيادة التوزيعية ومجالات الاستقرار الوظيفي. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات من أهمها: تدريب مديري المدارس على السلوك القيادي التوزيعي وتطبيقه على عناصر البيئة المدرسية.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of distributive leadership practiced by schools? principals in Al-Qwaismeh Education Directorate and its relationship to the job stability of teachers from the perspective of their teachers, to achieve the goals of the study, the researcher followed the descriptive survey method. The researcher designed a tool in form of a questionnaire, which included two sections, the first section of the questionnaire used to measure the degree of distributive leadership practice for school principals through (22) paragraphs, and they were distributed in four areas: The field of vision, the field of organizational culture, the field of participation, and the field of leadership practice. The second section of the questionnaire used to know the degree of teachers? job stability in light of distributive leadership. It included (23) paragraphs distributed in 4 areas: The field of salaries and incentives, the field of the work?s nature, the field of relationship with officials, and the field of job?s satisfaction. The accuracy and reliability of the questionnaire were confirmed. The study population consisted of all male and female teachers in the schools belonging to the AlQweismeh Education Directorate in the south of Amman. A random sample consisting of (300) male and female teachers was chosen from the original community of the sample. The study reached several results, where the degree of distributive leadership came from the perspective of teachers is medium, where all areas came with a medium degree as follows: vision, organizational culture, leadership practice and participation, the results of the study indicated that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample individuals due to a variable Gender, while the results indicated the presence of statistically significant differences attributable to the variable of the educational qualification and years of experience. The results of the study indicated that the level of teachers? job stability came with a medium degree, where all areas came at an average level as follows: the field of job satisfaction, the nature of work, the relationship with officials, salaries, and incentives. The results of the study indicated the absence of statistically significant differences attributable to the gender variable and the educational qualification, while the results indicated the presence of statistically significant differences attributable to the variable of years of experience. The results of the study showed that there is a correlation relationship with statistically significant between the areas of distributive leadership and areas of job stability, and the result came a direct correlation between these areas together. In light of the results of the study, the researcher recommended a set of recommendations, the most important of which is to generalize concepts about the content and approaches of distributive leadership and to spread its culture in order to work on its application in all educational institutions
رقم ISN
6970
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN