الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة التعرف إلى اتجاهات معلمي الرياضيات للمرحلة الأساسية في البادية الشمالية الغربية نحو التعليم عن بُعد, وبيان أثر كل من متغيرات الدراسة (المؤهل, الخبرة, الجنس) على اتجاهاتهم. ولتحيق أهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي المسحي, وتكونت عينة الدراسة من (174) معلماً ومعلمة, طبّق عليهم استبانة مكونة من (46) فقرة موزعة على أربعة مجالات بعد أن تم التحقق من صدقها وثباتها. وأسفرت النتائج على أن اتجاهات معلمي الرياضيات في البادية الشمالية الغربية نحو التعليم عن بُعد كانت إيجابية, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (?=0.05) تعزى إلى متغير الجنس ولصالح الذكور, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?=0.05) تعزى لمتغيري الخبرة التدريسية والمؤهل العلمي . |
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the attitudes of mathematics teachers for the basic stage in the northwestern Badia directorate towards distance education, and to show the effect of each of the study variables (qualification, years of experience and gender) on their attitudes. To achieve the objectives of the study, the researcher followed the descriptive survey approach. The sample of the study consisted of (174) male and female teachers. A questionnaire consisting of (46) items distributed into four domains was applied to them after checking their validity and reliability. The results showed that the attitudes of mathematics teachers in the northwestern Badia towards distance education were positive. In addition, the results showed that there were statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) due to a gender variable in favor of males. Moreover, there are no statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) due to the variables of teaching experience and acadimic qualification |