عنوان الإطروحه
The Effect of Using Extracurricular Activities on the 9th Grade EFL Students' Speaking Skill in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-06-22
اسم الطالب
المنتصر بالله نايف موسى القرعان
المشرف
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى علي بطاينه
عبدالله بني عبدالرحمن
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن اثر استخدام الأنشطة اللاصفية على مهارة المحادثة لدى طلبة الصف التاسع متعلمي اللغة الانجليزية لغة أجنبية. كما هدفت ايضا الى الكشف عما اذا كان لتدريس المحادثة عن طريق الأنشطة اللاصفية فرق كبير في مظاهر الكلام (النطق، والطلاقة، والقواعد، والمفردات). تكزن المشاركون في الدراسة من 40 طالبا في الصف التاسع من مدرسة الملك عبدالله للتميز في مديرية التربية والتعليم في اربد من خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2019/2020. تكون المشاركون في الدراسة من مجموعتين : المجموعة الأولى تتألف من 20 طالبا، تم اختيارهم كمجموعة تجريبية. تم تعليمهم باستخدام الأنشطة اللاصفية. المجموعة الثانية تتألف من 20 طالبا، تم اختيارهم كمجموعة ضابطة وتدريسهم باستخدام الطريقة العادية. تم تصميم اختبارات قبلي/بعدي لمهارة التحدث لدى الطلاب. تم اجراء الاختبارات وملء الاستبانات لتقييم أثر استخدام الأنشطة اللاصفية على تطوير مهارة التحدث لدى الطلاب. تم اجراء اختبار قبلي للطلاب في كلنا المجموعتين في بداية الفصل الدراسي لتحديد مستوى التحدث الفعلي. بعد 8 اسابيع، تم اجراء نفس الاختبار لمعرفة مدى تطور. تم ملء الاستبيان من قبل المجموعة التجريبية لقياس موقف الطلاب تجاه الأنشطة اللاصفية على مهارة التحدث. حيث اظهرت النتائج ان كلا من المجموعتين طورت مهارة التحدث، ولكن المجموعة التجريبية طورت مهارة التحدث اكثر من المجموعة الضابطة. كما اظهرت نتائج الدراسة ان طلاب المجموعة التجريبية طوروا الكثير في جميع مظاهر التحدث. كانت نتائج الطلاب في المفردات هي الأقل بين جوانب التحدث(النطق والقواعد والطلاقة). وقد وجد ايضا ان الانشطة اللاصفية كان لها تأثيرات كبيرة على موقف المجموعة التجريبية في تعلم /تعليم مهارة التحدث باللغة الانجليزية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of using extracurricular activities (ECAs) on the 9th grade EFL students' speaking skill. It also aimed to investigate whether teaching speaking via ECAs had a significant difference in aspects of speaking (pronunciation, fluency, grammar, and vocabulary). The participants of the study included 40 9th grade students from King Abdullah School for Excellence, at Irbid Directorate of Education, in Jordan, during the first semester of the academic year 2019/2020. The participants of the study were two groups. Group one (20 students) was assigned as an experimental group which was taught by using ECAs. Group two (20 students) was selected as a control group and taught by using regular instruction. The speaking pre/post-tests examined the students' speaking skill. Pre/post tests and a questionnaire were administrated to assess the effect of using ECAs on EFL students? speaking skill. Students in both groups sat to a pre-test at the beginning of the semester to determine their actual speaking level. After eight weeks, the same test was used as a post-test to know their development. A questionnaire was administrated on the experimental group to measure students' attitude toward ECAs on their speaking skill. The results revealed that both groups developed their speaking skill, but the experimental group could develop speaking skill more than the control group. The results of the study also showed that the experimental group students developed a lot in all aspects of speaking. The results of the students in vocabulary were the lowest results among other aspects of speaking (pronunciation, grammar and fluency). It also found that the experimental group had great effect due to using ECAs in a learning/teaching the speaking skill in English
رقم ISN
6938
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN