عنوان الإطروحه
The Effect of Using Inquiry Based Instruction Strategy on Improving EFL Learners' Speaking Ability
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-06
اسم الطالب
علا ارشيد علي الزبون
المشرف
عواطف مزعل سليمان ابوالشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
نضال بني هاني
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه لدراسة الى التحقق من أثر استخدام استراتيجية التدريس المبنية على الاستفسار في تحسين قدرة التحدث. تكونت عينة الدراسة من خمسين طالبة في الصف السادس في مدرسة قفقفا الأساسية للبنات في مديرية تربية جرش في الفصل الدراسي الاول من العام الدراسي2020/2021. وقد تم توزيع الطلبة في شعبتين ، تكونت شعبة أ من 25 طالبة واختيرت كمجموعة تجريبية وتم تدريسها بتطبيق استراتيجية التدريس المبنية على الاستفسار في تحسين قدرة التحدث لطلاب الصف السادس في اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية., اما شعبة ب فقد اختيرت كمجموعة ضابطة وتم تدريسها بالطريقة العادية وقد تم اخضاع الطالبات في كلتا المجموعتين الى اختبار قبلي لتقييم اثر الدراسة على تكافؤ الطالبات وتأثيرها على مهارات التحدث و الدافعية قبل اجراء التجربة. وبعد ثمانية اسابيع تم اخضاع الطالبات في كلتا المجموعتين الى نفس الاختبار كاختبار بعدي لقياس اثر الدراسة على الطلاقة لدى الطالبات. وقد تم استخدام التحليل الإحصائي وبينت نتائج الدراسة أثر استخدام استراتيجية التدريس المبنية على الاستفسار في تحسين قدرة التحدث للطلاب في اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية له اثر ايجابي على تطور قدرة تحدث الطالبات. وفقا لذلك, أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات قدمت في نهاية الدراسة
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of using inquiry based instruction strategy on improving EFL learners' speaking ability. The participants of the study consisted of (50) sixth grade students from Gafgafa primary school for Girls at Jaresh Directorate of Education, during the first semester of the scholastic year 2020 / 2021. The participants of the study were of two groups: group one consisted of (25) students, which was assigned as an experimental group. the participants were taught by using inquiry based instruction strategy. group two consisted of (25) students were selected as a control group and they were taught by using regular instruction. A pre-posttest of speaking was administrated to assess the effect of using inquiry based instruction strategy on developing the students' speaking skills and motivation. students in both groups sat to the pre-test at the beginning of the semester to determine their actual speaking skills level. after 8 weeks, the same test was determined as a post-test to know their development. By using the proper statistics, the findings of the study revealed that applying inquiry based instructions in teaching and learning had a positive effect on developing students' speaking ability. based on that, numbers of recommendations were provided at the end of the study
رقم ISN
6929
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN