عنوان الإطروحه |
شعريَّة الصُّورة المثال عند الشُّعراء المولَّدين في العصر العبَّاسي الأول
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2021-05-24 |
اسم الطالب |
محمد رافع غالب القاضي
|
المشرف |
امين يوسف عوده عوده |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
احمد محمد مشرف حراحشه |
محمد محمود احمد الدروبي |
مي احمد يوسف |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
الفلسفه في اللغه العربيه وأدابها |
الملخص بالعربية |
تتشوف البشريَّة منذ فجر التأريخ إلى تحقيق أقصى غايات الكمال الإنساني، لذلك كان الإنسان في ظل وجوده على هذه البسيطة ينزع قدر المستطاع نحو المثالية العالية التي تلبي طموحاته وتمجد إنجازاته؛ لعلمه الأكيد بأن مثل هذه المثالية لها دور كبير في بناء المجتمعات، وبما يسهم في تحقيق الازدهار في مناحي الحياة.
عمدت هذه الأطروحة إلى دراسة موضوع شعرية الصورة المثال في الشعر العباسي وتحديداً في العصر الأول، وللوقوف على أبرز النماذج الشعرية المتصلة بموضوع الدراسة، ومدى تفاعل الشعراء مع نزعة التصوير المثالي في أعمالهم الإبداعية، خاصة أن هذا العصر شهد تيارات تجديدية في بناء القصيدة العربية.
تقع هذه الدراسة في مقدمة وتمهيد وثلاثة فصول وخاتمة، حيث اشتملت المقدمة على عرض للموضوع وأهميته وأسئلته وتقسيمات البحث، وأخيراً أهم الدراسات السابقة.
أما التمهيد فقد تناولت فيه مسألة الشعرية وأصولها الأولى، ومفهومها وملامحها الغربية والعربية حديثاً، كما تطرقت إلى مصطلح المولَّد، وأبرز الآراء التي قيلت فيه، وأخيراً حاولت أن أضع محددات معرفية لمصطلح المثالية، فبدأت بأصول هذه الكلمة من حيث اشتقاقها اللغوي، ومن ثمّ توسعت في تعريفها اصطلاحاً.
وتناولت الدراسة في الفصل الأول شعرية الصورة المثال في المجال الإنساني، وفيه ثلاثة مباحث، درست فيها صورة الرجل السياسية والاجتماعية، وأيضاً صورة الرجل والمرأة أسرياً وعاطفياً.
وأما الفصل الثاني، فسيدرس شعرية الصورة المثال في مجال حاجات الإنسان ومتعلقاته، وفيه ثلاثة مباحث، تناولت فيها الأطعمة والأشربة والملابس والزينة والعمران والمباني، وأخيراً أدوات السّلاح والصّيد.
ويأتي الفصل الثالث ليستكنه شعرية الصورة المثال في مجال الطبيعة، وفيه ثلاثة مباحث، تناولت فيها: وصف الطبيعة الحيوانية، وصف الطبيعة النباتية، وصف الطبيعة السماوية والأرضية الجامدتين. ثم خاتمة الدراسة.
وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج المهمة، إذ تبين أن شعراء العصر العباسي لم يغفلوا البتّة عن قضية المثال في صورهم الشعرية، وأنّ التجديد الذي طرأ في عصرهم، ساهم بشكل كبير في الصنعة الشعرية، فسمت صورهم، وتشكلت بألوان البديع، حتى تجدّدت شعريتها وزادت جمالياتها.
|
الملخص بالانجليزي |
Since the beginning of history, humanity has been eager to achieve the utmost goals of human perfection. Therefore, people tended, as much as possible, towards the high idealism which met their aspirations and glorified their achievements, knowing that idealism has a great role in building societies, and in contributing to the achievement of prosperity in the aspects of life.
This thesis aims at studying the topic of poetry of the ideal image in Abbasid poetry, specifically in the first era, and at finding out the most prominent poetic models related to the subject of the study, and the extent of the poets' interaction with the tendency of idealism in their creative work, especially that this era witnessed movements that renewed the construction of the Arabic poem.
This study contains an introduction, a preface, three chapters and a conclusion. The introduction includes a presentation of the topic, its significance, questions, research divisions, and finally, the most significant prior studies.
In the preface, I dealt with the issue of poetics and its early origins, its concept and its Western and Arab features recently, as well as the term "Al-Muallad" and the most prominent opinions about it. Finally, I tried to define the term "idealism", so I started with the origins of this word in terms of its linguistic derivation, and then went further in defining it idiomatically.
The first chapter deals with poetics of the ideal image in the field of humanities. It contains three sections, where I studied the political and social image of the man, as well as image of both man and woman in terms of family and emotional relationships.
Chapter two studies the poetic image of the example in the field of human needs and his belongings. It includes three sections, in which I dealt with food and drinks; clothes, decorations, construction and buildings; and finally weapons and hunting tools.
Chapter three studies the poetics of the ideal image in the field of nature. It includes three topics: the description of the animal nature, the description of the plant nature, and the description of the celestial and terrestrial nature. Then, the conclusion of the study.
The study revealed a number of important results. It was found that the poets of the Abbasid era did not neglect the issue of the example in their poetic images, and that the renewal that occurred in their era contributed greatlyto the poetic craftsmanship, so their images were named and formed in the types of Al-Badi, which rejuvenated its poetics and developed its aesthetics
|
رقم ISN |
6922 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|