عنوان الإطروحه |
أثر تدريس العلوم باستخدام المختبر المبلل في تنمية المهارات العلمية لدى طالبات الصف السابع الاساسي
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-12-09 |
اسم الطالب |
هاله محمد احمد الشرف
|
المشرف |
علي مقبل السلامه العليمات |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
سليمان احمد مصطفى القادري |
محمد حسن الطراونة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/العلوم |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر تدريس العلوم باستخدام المختبر المبلل في تنمية المهارات العلمية لدى طالبات الصف السابع الأساسي، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع التصميم شبه التجريبي ذو التصميم قبلي- بعدي للمجموعات، حيث تم اختيار افراد عينة الدراسة التي تكونت من (41) طالبة قصدياً من طالبات الصف السابع الاساسي من مدرسة الكوم الاحمر الثانوية المختلطة التابعة لمديرية التربية والتعليم لمنطقة البادية الشمالية الشرقية، وقد تم تعيينها عشوائيا الى مجموعتين: مجموعة تجريبية (ن=21) درست باستخدام المختبر المبلل، ومجموعة ضابطة (ن=20) درست وفق الطريقة الاعتيادية، وقد تم إعداد دليل للمعلم لتدريس وحدة المحاليل، وللتحقق من أثر تدريس العلوم باستخدام المختبر المبلل تم إعداد اختبار بالمهارات العلمية، وبعد التحقق من صدقه وثباته بالطرق الملائمة طبق على عينتي الدراسة قبل وبعد المعالجة التجريبية.
وأظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.05= ?) بين متوسطي درجات اكتساب المهارات العلمية لدى طالبات الصف السابع الأساسي تعزى لاختلاف استراتيجية التدريس (المختبر، الاعتيادية)، ولصالح المجموعة التجريبية؛ ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.05= ?) بين متوسطي درجات اكتساب المهارات العلمية تعزى لاختلاف مستوى التحصيل العلمي، لصالح التحصيل المرتفع ( (70% فما فوق مقارنة بالتحصيل المنخفض أقل من 69%))، وعدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05= ?) بين متوسطات درجات اكتساب الطالبات للمهارات العلمية يعزى للتفاعل الثنائي بين متغيري استراتيجية التدريس (المختبر، الاعتيادية)، ومستوى التحصيل العلمي (مرتفع، منخفض).
وفي ضوء هذه النتائج خلصت الدراسة الى التوصية بتشجيع معلمي العلوم على استخدام المختبر المبلل في تدريس العلوم كأحد الأساليب الفعالة بدلاً من الطريقة الاعتيادية.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to investigate the impact of teaching science using the Wet-Laboratory Strategy on developing scientific skills for seventh grade students . to achieve the study goals , a semi-experimental approach was followed with a pre and post design for the study groups. The study sample consists of (41) female students who was chosen intentionally from Al-Kom Al-Ahmar Mixed Secondary School of The Northeastern Badia Directorate which has been assigned randomly into two groups: an experimental group (N=21) has been taught using the wet-laboratory strategy, and a controlled group(N=20) has been taught according to the usual teaching strategy. A teaching guide has been prepared to teach the unit of the Solutions. Moreover, to verify the impact of using the wet-laboratory strategy in teaching science a test, which focuses on scientific skills, has been applied on the study samples, before and after the experimental treatment, after verifying its validity and reliability by appropriate methods.
The results showed a statistically significant difference at the level of significance (? =0.05) between the average degrees of scientific skills acquisition among students of the seventh grade due to the difference in the teaching strategy ( wet-laboratory strategy and usual strategy) in favor of the experimental group, and the presence of statically significant difference at the level of significant (? =0.05) between the average degrees of acquiring scientific skills due to difference in the level educational achievement, in favor of high achievement (70%) and above compared to low achievement less than (69%) .
There was no statistically significant difference at the level of (? =0.05) between the average of students acquisition of scientific skills which was attributed to the dual interaction between the two variables of teaching strategies ( wet-laboratory strategies and usual teaching strategy), and the level of educational attainment.
In the light of these results, the study was concluded with a recommendation that science teachers must be encouraged to use the Wet-Laboratory Strategy as one of the most effective teaching strategies in teaching science instead of the usual teaching strategy
|
رقم ISN |
6888 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|