عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس قصبة المفرق لأسلوب الإدارة بالاستثناء وعلاقتها بالابتكار التنظيمي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-26
اسم الطالب
دعاء يوسف سالم الخزاعله
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشه
احمد محمد بدح
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري مدارس قصبة المفرق لأسلوب الإدارة بالاستثناء وعلاقتها بالابتكار التنظيمي لديهم، والتعرف إلى أثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك، وتكونت عينة الدراسة من (399) معلماً ومعلمة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع الدراسة البالغ (2686) معلم ومعلمة، وتم استخدام المنهج المسحي الوصفي الارتباطي، وتكونت الأداة من الاستبانة المكونة من قسمين، حيث اشتمل القسم الأول على (30) فقرة موزعة على أربعة (4) مجالات وهي: تحديد السلطة والمسؤولية، تفويض السلطة، تقويم الأداء، وإدارة الوقت، لقياس درجة ممارسة مديري مدارس قصبة المفرق لأسلوب الإدارة بالاستثناء، واشتمل القسم الثاني على (17) فقرة لقياس مستوى الابتكار التنظيمي لدى مديري المدارس، وتم الـتأكد من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة مديري مدارس قصبة المفرق لأسلوب الإدارة بالاستثناء قد جاء بدرجة متوسطة على جميع المجالات وعلى الأداة ككل، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات والدرجة الكلية وجاءت الفروق لصالح الإناث. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة والمؤهل العلمي في جميع المجالات والدرجة الكلية. كما وأظهرت النتائج أن مستوى الابتكار التنظيمي لدى مديري مدارس قصبة المفرق قد جاء بدرجة متوسطة على جميع المجالات وعلى الأداة ككل، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس ولصالح الإناث، وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة والمؤهل العلمي. كما وأظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية دالة إحصائيا بين درجة ممارسة مديري مدارس قصبة المفرق لأسلوب الإدارة بالاستثناء ومستوى الابتكار التنظيمي لديهم. وأوصت الدراسة بمجموعة توصيات من أهمها، تكثيف وزارة التربية والتعليم للدورات التدريبية المتعلقة بتزويد مديري مدارس قصبة المفرق بالأساليب الإدارية والقيادية، وخصوصاً أسلوب الإدارة بالاستثناء، وتنظيم لقاءات توعية لمديري مدارس قصبة المفرق لتعريفهم وتثقيفهم بمدخل الابتكار التنظيمي وأثره على تطوير مدارسهم.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree to which the school principals of Al-Mafraq District practice the method of management by exception and its relationship to their organizational innovation, and to identify the effect of the variables (gender, educational qualification, and years of experience). The sample of the study consisted of (399) male and female teachers who were chosen by simple random sampling technique. The descriptive approach was used in this study. After its reliability and validity had been verified, a questionnaire was used as the research instrument for collecting data. In its first part, the questionnaire is consisted of (30) items distributed to four dimensions: defining authority and responsibility, delegation of authority, performance evaluation, and time management, to measure the degree to which the school principals of Al-Mafraq District practice the method of management by exception. In its second part the questionnaire is consisted of (17) items to measure the level of organizational innovation of school principals. The study revealed the following results: firstly, the degree of practicing management by exception by school principals in Al Mafraq District was moderate on the four dimensions and on the tool as a whole. Secondly, there were statistically significant differences in the participants' responses due to impact of gender and in favor of females on the four dimensions and on the tool as a whole, while there were no differences because of the impact of educational qualification and years of experience. Thirdly, the level of organizational innovation among the school principals of Al-Mafraq District came at a moderate degree. Finally, the results showed that there was a positive relationship between practicing management by exception and the level of organizational innovation. In light of the study results, a set of recommendations were presented, the most important of which is the intensification of the Ministry of Education for training courses related to providing the principals of the schools of Al-Mafraq District with administrative and leadership methods, especially the method of management by exception, and organizing awareness meetings for the principals of to inform and educate them about the approach of organizational innovation and its impact on the development of their schools
رقم ISN
6873
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN