عنوان الإطروحه
عادات العقل المتضمنه في كتاب العلوم للصف السابع الأساسي في الأردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-05
اسم الطالب
سماح ابراهيم احمد الشريدة
المشرف
كوثر عبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سالم عبدالعزيز الخوالده
منذر بشارة السويلمين
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/العلوم
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة تعرف مدى تضمين عادات العقل في كتاب العلوم للصف السابع الأساسي في الأردن، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي (تحليل المحتوى) لملاءمتة لأهدافها، وقد تكون مجتمع وعينة الدرسة من كتاب العلوم للصف السابع الأساسي في الأردن بجزأيه الأول والثاني، المقرر من وزارة التربية والتعليم في مدارس المملكة الأردنية الهاشمية، للعام الدراسي 2020/2021 ، وتكونت أداة الدراسة من أداة تحليل المحتوى ، وتضمنت أداة تحليل عادات العقل الخمس الرئيسية: القيم والاتجاهات، والحساب والتقدير، والتحكم اليدوي والملاحظة، مهارة الاتصال والتواصل، ومهارة الاستجابة الناقدة، وأظهرت نتائج الدراسة إلى أن: أن عادات العقل المتضمنة في كتاب العلوم قد تم حصرها في خمس عادات رئيسة وهي: القيم والاتجاهات، والحساب والتقدير، والتحكم اليدوي والملاحظة، ومهارات الاتصال والتواصل، ومهارة الاستجابة الناقدة، وقد تكونت هذه العادات الرئيسة الخمس على (33) مؤشر فرعي، كما وتوصلت الدراسة إلى وجود تباين توزيع نسب عادات العقل في كتاب العلوم للصف السابع الأساسي بين الجزء الأول والجزء الثاني في الأردن. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم التوازن في تضمين الكتاب لعادات العقل الرئيسة وما تشمل من مؤشرات فرعية بجزئية الأول والثاني حيث جاءت القيم والاتجاهات بأعلى نسبة بحيث كانت القيم المرتبطة في العلوم والرياضيات والتكنولوجيا من المؤشرات الفرعية أعلى نسبة، و حصلت حساب النسب المئوية على أدنى نسبة هي(0.00). وجاءت التحكم اليدوي والملاحظة بنسبة بنسبة( 20.27%)، ومن المؤشرات الفرعية كانت التعامل مع المواد(الورق والخشب) بأعلى نسبة هي(7.32%)، وعمل محاليل للمواد وخلط مواد مختلفة على أدنى نسبة وهي(0.46%)، وجاءت مهارة الاتصال والتواصل بنسبة (18.89%)، ومن المؤشرات الفرعية كانت القدرة على التعبير الشفوي بنسبة (6.71%)، وكتابة خطوات (إجراءات) طريقة معينة بأدنى نسبة هي(0,30%)، وجاءت مهارة الاستجابة الناقدة بنسبة(2.13%)، ومن المؤشرات الفرعية الاستشهاد في آراء العلماء أو المعلمين مشهورين أعلى نسبة وهي(2.13%)، بينما حصلت بقية الموشرات على ادنى نسبة وهي (0.00%).
الملخص بالانجليزي
The aim of the study is to know the extent to which the habits of the mind are included in the science book for the seventh basic grade in Jordan. The study used the descriptive approach (content analysis) to suit its objectives, and the society and sample of the study may be from the science book for the seventh grade in Jordan with its first and second parts, which are decided by the Ministry of Education in The Kingdom of Jordan Schools, for the academic year 2020/2021, and the study tool consisted of the content analysis tool, and the tool included the analysis of the five main habits of mind: values and trends, calculation and appreciation, manual control and observation, communication and communication skills, and the skill of critical response, and the results of the study showed that: The habits of mind included in the science book have been restricted to five main habits, namely: values and trends, calculation and appreciation, manual control and observation, communication and communication skills, and critical response skills, and these five main habits were formed on (33) sub-indices. The study indicates that there is a difference in the distribution of the proportions of the habits of the mind in the science book for the seventh grade between the first and second parts in Jordan. The results of the study also showed an imbalance in the book?s inclusion of the main habits of the mind and the sub-indicators of the first and second punishments, where the values and trends came in the highest percentage, so that the values associated with science, mathematics and technology were among the highest sub-indicators, and the percentage calculation obtained the lowest percentage, which is ( 0.00). Manual control and observation came at a rate of (20.27%), and among the sub-indicators was dealing with materials (paper and wood) at the highest rate (7.32%), making solutions for materials and mixing different materials at the lowest rate (0.46%). (18.89%), and among the sub-indicators was the ability to oral expression by (6.71%), and to write steps (procedures) of a certain method at the lowest percentage (0.30%), and the skill of critical response came at (2.13%). In the opinions of famous scholars or teachers, the highest percentage is (2.13%), while the rest of the indicators got the lowest rate (0.00%)
رقم ISN
6866
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN