عنوان الإطروحه |
درجة استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي وعلاقته بالميزة التنافسية في المدارس الخاصة
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-11-29 |
اسم الطالب |
عبير سليمان فرج حجية
|
المشرف |
عبدالحافظ قاسم عامر الشايب |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمود حامد حسين المقدادي |
كايد سلامة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى تعرف درجة استخدام معلمي المدارس الثانوية الخاصة لتطبيقات الذكاء الاصطناعي، ودرجة تقديرات المعلّمين أنفسهم للميزة التنافسية للمدرسة. بالإضافةلذلك،هدفت الدراسة إلى الكشف عن دلالة الفروق بين متوسطات تقديرات المعلمين في هذه المدارس ضمن كل بُعد من الأبعاد الثلاثة لمجال استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي مقارنةً بالمتوسط الافتراضي (النقطة الوسطى في التدريج) لكل بُعد وللدرجة الكليّة على المجال. كذلك هدفت الدراسة إلى الكشف عن دلالة الفروق بين متوسطات تقديرات المعلمين في هذه المدارس ضمن كل بُعد من الأبعاد الأربعة لمجال الميزة التنافسية مقارنةً بالمتوسط الافتراضي (النقطة الوسطى في التدريج) لكل بُعد وللدرجة الكليّة على المجال. ومن جانبٍ آخر، حاولت الدراسة الكشف عن القدرة التنبؤية لمتغيّر استخدام معلمي المدارس الثانوية الخاصة لتطبيقات الذكاء الاصطناعي بالتنبؤ بمتغيّر الميزة التنافسية للمدرسة بعد ضبط الفروق في متغيّري عمر المدرسة، ونسبة الاقبال على المدرسة.وقد تمّ استخدام المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة التساؤلات التي تناولتها الدراسة.
تكوّن مجتمع الدراسة المستهدف من كافة معلّمي ومعلّمات المرحلة الثانوية في المدارس الخاصة في الأردن للعام الدراسي 2019/2020، والذي بلغ حجمه (5769) معلّمًا ومعلّمة. وتكوّن مجتمع الدراسة المتوفّرمن كافة معلمي ومعلّمات المرحلة الثانوية في المدارس الخاصة في محافظة عمّان العاصمة، والذي بلغ حجمه (1165) معلّمًا ومعلمة.أما عيّنة الدراسة، فقد بلغ حجمها (277) معلّمًا ومعلّمة يشكّلون ما نسبته (23.777%) من حجم مجتمع الدراسة المتوفّر، حيث تمّ اختيار عشر مدارس ثانوية من المدارس الخاصة في محافظة عمّان العاصمة بأسلوب المعاينة القصدية نظرًا لسهولة الوصول إليها، بالإضافة إلى كثرة أعداد المعلّمين والمعلّمات في هذه المدارس، وتمّ اعتبار كافة المعلّمين والمعلّمات في هذه المدارس هم أفراد العيّنة.
ولتحقيق أهداف الدراسة، قامت الباحثة بإعداد استبانة تكوّنت من جزأين اثنين؛ اشتمل الجزء الأول منها على بعض المتغيّرات الديموغرافية، واشتمل الجزء الثاني منها على(52( فقرة موزّعة على مجالين بواقع (20) فقرة لمجال استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي الذي اشتمل على ثلاثة أبعاد، (32) فقرة لمجال الميزة التنافسية الذي اشتمل على أربعة أبعاد. وقد تمّت صياغة فقرات الاستبانة على هيئة عبارات تعكس رأي المعلّمين حول درجة استخدامهم لتطبيقات الذكاء الاصطناعي، ودرجة تحقيق المدرسة للميزة التنافسية، يقابلها تدريج يمتد على متّصل مكوّن من خمس درجات (كبيرة جدًا، كبيرة، متوسطة، قليلة، قليلة جدًا). وقد تحقّقت الباحثة من دلالة الصدق الظاهري، ودلالة صدق المحتوى لأداة الدراسة، كما تحقّقت من دلالة الثبات باستخدام طريقة الاتساق الداخلي.
وأسفرت نتائج الدراسة عن استخدام المعلّمين لتطبيقات الذكاء الاصطناعي بدرجة مرتفعة، ودرجة مرتفعة أيضًا للميزة التنافسية للمدرسة. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقديرات أفراد الدراسة لدرجة استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي بأبعاده الثلاثة مقارنةً بالمتوسط الافتراضي لكل بُعد وللمجال بشكل عام، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقديرات أفراد الدراسة للميزة التنافسية للمدرسة بأبعاده الأربعة مقارنةً بالمتوسط الافتراضي لكل بُعد وللمجال بشكل عام. وكشفت النتائج عن قدرة متغيّر استخدام المعلّمين لتطبيقات الذكاء الاصطناعي بالتنبؤ بمتغيّر الميزة التنافسية للمدرسة، حيث تبيّن أن متغيّر استخدام المعلمين لتطبيقات الذكاء الاصطناعي يرتبط ارتباطًا طرديًا جوهريًا بمتغيّر الميزة التنافسية، وأن متغيّر عمر المدرسة يسهم اسهامًا معنويًا في التنبؤ بالميزة التنافسية للمدرسة، وأنه يرتبط ارتباطًا عكسيًا بالميزة التنافسية، بمعنى أنه كلما كانت المدرسة أكثر حداثة كلما ازدادت الميزة التنافسية للمدرسة.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to know the degree of private secondary school teachers'use of artificial intelligence (AI) applications, and the degree of their assessments of the school's competitive advantage.In addition, the study aimed to examine the significance of the differences between the averages of teachers?estimates within each of the three dimensions of the domain of using AI applications compared to the hypoyhetical average (the average point in the scale) for each dimension and the overall mean score on the domain. The study also aimed to examine the significance of the differences between the averages of the teachers?estimates within each of the four dimensions of the competitive advantage domain compared to the hypoyhetical average (the average point in the scale) for each imension and the overall mean score on the domain.On the other hand, the study attempted to examine the predictive power of the teachers' use of AI applications by predicting the school's competitive advantage after controlling for differences in school age and school turnout rate variables. The descriptive approach was used to suit the nature of the questions addressed in the study.
The target population of the study was consisted of (5769) male and female secondary school teachers in private schools in Jordan for the academic year 2019/2020. On the other hand, the accessible population was consisted of (1165) male and female secondary school teachers in private schools in Amman. A purposive sampling techniche was used to select ten secondary schools among all private scools in Amman. The sample was consisted of (277) male and female teachers in the ten schools which constitute 23.777% of the accessible population.
A questionnaire consistid of two parts was developed. The first part of it included some demographic variables, and the second part of it included (52) items distributed over two domains with (20) items for the domain of using AI applications that included three dimensions, (32) items for the domain of competitive advantage domain that included four dimensions.The questionnaire items were formulated in terms of statements that reflect the teachers?opinion about the degree of their use of AI applications, and the degree of the school competitive advantage, through using a continuum of five degrees (very high, high, medium, low, and very low).Instrument face and content validity as well as reliability indicies were examined and found to be reasonable.
The results revealed a high degree of using AI applications, as well as a high degree of the school's competitive advantage. The results also indicated that there were statistically significant differences between the average estimates of the teachers to the degree of using AI applications in its three dimensions compared to the hypothetical average for each dimension and for the whole domain in general, and the presence of statistically significant differences between the average of the teachers'estimates for the school's competative advantage with its four dimensions compared to the hypothetical average for each dimension and for the whole domain in general. The results also revealed a significant predictive power of the teachers' use of AI applications to predict the school's competitive advantage, as it was found that the variable of teachers' use of AI applications is positively correlated to the variable of school's competitive advantage, and that the school age variable contributes significantly to predicting the school's competitive advantage, and it is inversely correlated with the the school's competitive advantage, meaning that the more recent the school is, the more the school will have a competitive advantage
|
رقم ISN |
6858 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|